Svar: Min datter er blevet en natteterrorist
22. april 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det lyder umiddelbart som om at du skal arbejde på lidt mere rytme i løbet af dagen og det er rigtig fint at du er begyndt med lidt skemad, det kan være med til netop at skabe lidt struktur på dagen.
Jeg vil anbefale dig at du giver hende skemad 2 gange dagligt, men ikke mere end max ½ dl. hver gang. Hun skal som du skriver ikke have ret meget, men lidt er helt fint og derudover skal hun så have sine flasker.
De fleste børn vil i 3-4 måneders alderen begynde at powernappe lidt i løbet af dagen og når de spiser, har de svært ved at koncentrere sig, de lader sig let forstyrrer, slipper, kigger på mor, smiler, tager fat igen, slipper, kigger sig omkring osv. og meget er ofte pludselig mere interessant end at spise ...
Det er således meget normalt at man i 3-4 måneders alderen havner i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt og måske der det netop det, du oplever hos jer i øjeblikket.
Det er vigtigt at du nu arbejder på at din datter skal sove 3 lure dagligt og måske ligger hendes lure lidt for tidligt hele dagen igennem ... vurderet ud fra at hun allerede går til ro for natten kl. 18-18.30.
Hun skal altså have en formiddagslur f.eks. kl. 9.30-11
En middagslur kl. 13.30 til 15.30
En kort lur sen eftermiddag/tidlig aften f.eks. kl. 18. Hvis hun sover en kort lur her, så vil hun naturligt have en lidt længere vågen periode om aftenen, men det er okay at hun med den alder hun har måske først er parat til at blive puttet når kl. er 21, 22 - det er bedre end at hun er vågen fra midnat :)
Du må gerne trille hende i barnevognen så hun til sin middagslur holdes sovende og du på den måde sikrer hende at få en lidt længere lur midt på dagen. Det er vigtigt i forhold til at hun begynder at sove lidt længere igen.
Du må også gerne lægge dig med hende midt på dagen og hvile dig sammen med hende. Det at I sover sammen vil også nogle gange kunne gøre at hun så vil sove lidt længere. Læg dig med hende i dobbeltsengen, giver du hende flaske der, så sørg for at hun ligger lidt højere med hovedet og ikke ligger helt fladt.
Så lidt mere rytme med 3 lure dagligt og en lidt længere middagslur vil være rigtig godt for dig at arbejde på, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske