Svar: Svær at lægge om aftenen
21. april 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Mor
Sommertiden og de dermed lysere aftener kan godt spille ind og en simpel løsning på dette er et mørklægningsgardin. Man kan købe f.eks. mørklægnings rullegardiner som er forholdsvis lette at sætte op og de er til rimelige penge :)
Derudover kan det naturligvis være en idé at se på hvordan lillepigen sover om dagen, måske sover hun lidt for meget eller lidt for sent og skal have reguleret sin søvn lidt ind ... Gennemsnitligt vil børn på 10 måneder stadig have brug for to lure dagligt - ofte sove ca. 2½ time samlet i løbet af dagen og så en nattesøvn på 11 timer, altså 13½ time i døgnet. At det er gennemsnit betyder naturligvis at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre.
Hvis hun har tendens til at powernappe lidt efter kl. 16, så kan det også spille ind på puttetidspunktet om aftenen og en del børn vil naturligt i denne alder være trætte sidst på dagen og måske lige sove 20 minutter på vej hjem i bilen eller lignende, fordi de oplever så meget og bruger sig selv så meget både fysisk og mentalt.
Udviklingen spiller også ind, hun har en naturligt stor motorisk uro i kroppen og derfor svært ved at finde fysisk ro - både når hun skal overgive sig til søvnen om aftenen, men også i løbet af natten. Derudover drømmer hun også mere, alt hvad hun oplever i løbet af natten skal bearbejdes i søvne, så der er en naturligt mental uro også :)
I den alder hvor børn begynder at kravle, rejse sig ved tingene osv. vil de naturligt have svært ved at sove. Det at barnet begynder at vende sig lidt mere ud mod verden og omgivelserne, andre personer, medfører en separationsangst, en angst for fremmede og et barn som tydeligt protesterer mod at blive forladt af sine forældre.
Man oplever det ofte både om dagen og om natten. Om dagen reagerer jeres datter, når I går fra hende. Hun græder, også selvom du kun går ind i et tilstødende lokale og hun viser stor gensynsglæde, strækker armene ud mod dig ("tag mig op") og søger stor fysisk kontakt, når hun ser dig igen.
Når hun skal puttes om aftenen, søger hun ofte mere fysisk kontakt, hun har svært ved at blive ladt alene og behovet for at I er der, er større nu end tidligere. Det er altså en alder, hvor hun om dagen øver sig i at separere sig lidt fra jer, men modsat også er nødt til at knytte sig lidt ekstra netop for at kunne separere sig og det mærker man ofte, når hun skal sove.
Hendes alder og udvikling spiller altså også ind her :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, i hvert fald hjælper det ofte at få lidt forklaring.
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske