Svar: Vigtigheden af en fast dagsrytme
21. april 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Sanne
Børn har brug for genkendelighed, fordi genkendelighed giver tryghed og trygge børn sover godt.
Tryghed skabes blandt andet af faste ritualer, de fysiske rammer omkring barnets seng, måden barnet bliver puttet på, farverne, dynen, - et sovedyr er normalt lavet af blødt stof og ikke af træ ... Forberedelserne til at blive puttet er vigtige, barnet bliver skiftet, får mælk, får børstet tænder osv. alt sammen er det vigtigt for at barnet nu får en idé om, hvad der skal ske, barnet bliver klar gjort klar til at sove.
Børn (og også voksne for den sags skyld) har brug for disse genkendelige ritualer for at kunne overgive sig til søvnen og for at sove trygt og godt.
Derudover, så har vi alle en cirkadisk rytme, et indre ur. Det er vores cyklus, det er den der bestemmer hvornår vi er trætte, hvornår vi er vågne, føler os sultne osv. Den cirkadiske rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid og lys om morgenen, hvor dagen skal starte.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Maden vi spiser og hvad tid vi indtager det på, har stor betydning for vores indre ur og for at vi føler os i balance og har det godt. Visse måltider hører bestemte tidspunkter til og det passer derfor til vores indre ur, vores rytme, hvis vi spiser grød eller brød om morgenen og steg og grøntsager til aften ... De fleste af os vil have meget svært ved at skulle starte dagen med kød og grøntsager med mindre man spiser bacon og æg ... :)
Når det anbefales at børn sover og spiser på nogenlunde faste tidspunkter, så er det fordi det er naturligt i forhold til deres indre rytme, deres indre ur. Det vil hjælpe dem til at sove godt, når de puttes og det hjælper dem til at indtage den mængde mad de naturligt har behov for, for at trives.
Samtidig hjælper en fast rytme med til at stabilisere barnets almene velbefindende, når barnet spiser og sover stabilt, så vil barnets blodsukker være stabilt, barnets overskud til at lege øges og barnet får naturligt mere energi til at opleve og undersøge verden, barnet udvikler sig bedre :)
Børn skal naturligvis ikke puttes i kasser og man skal være fleksibel og ikke kun kigge på klokken, men også kigge på de signaler barnet sender. Men der er absolut ikke noget Scientology over at holde fast i naturlige spise og sovetider.
Med hensyn til hvorvidt lillepigen kan holde til kun en lur dagligt ... tja, de fleste kan ikke før de er mellem 12-18 måneder gamle nøjes med kun en lur, men undtagelser findes jo. Umiddelbart vil jeg dog tro at hun har brug for sine lure stadig væk.
Du kan evt. gøre det at du starter med at lade hende sidde op i sin vogn, triller hende en tur, hvor hun sidder og kigger på verden, mærker vinden i ansigtet osv. og så først putter hende, når hun tydeligt viser sig parat. Læg her mærke til tidspunktet, det kan give dig en idé om, hvornår hun er putteparat :)
Du kan gøre det samme, når du skal i 'mødregruppen' - hvis du kunne trille derhen med barnevognen, så ville hun fint kunne sove derhenne og komme op, når hun så vågnede og få frokost med dig, de andre mødre og børn :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske