Brev:
Vigtigheden af en fast dagsrytme
21. april 2010
Alder:
9 mdr.
Vigtigheden af en fast dagsrytme
Kære Helen,
Så skriver jeg allerede igen, men det er vidst bedst med to mails, så det hele ikke bliver blandet sammen.
Jeg har brug for dine tanker om fast dagsrytme. Jeg skal nok prøve ikke at gøre det for indviklet :-)
Jeg har en fast dagsrytme for Marie. Der har aldrig været nogen tvivl om, at sådan skulle det være. Hverken hos mig eller Maries far. MEN vi er bare de eneste i omgangskredsen, der har det.
Som jeg før har skrevet, så har Marie altid haft lidt rod med sin søvn i dagtimerne. Hun sover mere nu, hvor det kun er to lure dagligt, men jeg kan aldrig sige hvor længe, men i det mindste er det sjældent, at hun kun sover 20 min ad gangen som før i tiden. Vi har vores faste puttetider og ritualer, som f.eks. en ostehaps efter formiddagsluren, en lang gåtur efter middagsmaden og leg med far, når han kommer hjem osv. Selvfølgelig er der afvigelser af og til men ikke særlig tit.
Men som sagt, er der ikke andre i omgangskredsen, der har en fast rytme.
Vi har jo ikke mødregrupper som sådan her i Tyskland, men vi er en flok, der har gået til fødselsforberedelse og efterfødselstrænning sammen, som mødes hver uge. Dvs. jeg er sjældent med, fordi de mødes kl.9.30, hvor børnene egentlig burde sove. De forstår ikke, hvordan børn, kan have faste sovetider, for deres er altid trætte på forskellige tidspunkter. De kan ikke forstå, jeg gider holde ved planen, når jeg alligevel ikke ved, hvor lang tid Marie sover. De har ingen faste spisetider, børnene får noget,hvis de virker sultne.
Min bedste veninde, der har en søn, som er født 3 dage efter Marie, spurgte fornylig, hvad vi så gjorde i weekenden, hvis vi skulle noget, når nu Marie har faste sovetider. Heller ikke i familien er der faste sovetider, børnene kommer bare i seng, når de har lyst. Min bror synes, det er lidt scientologi-agtigt, at vi har faste ritualer med faste ting, vi siger, når vi putter Marie :-)
Så Helen, giv mig lige et par gode grunde til, hvorfor det er så vigtigt med en fast dagsrytme, som jeg kan tænke på, når der bliver sat spørgsmålstegn ved Maries dagsrytme, og så jeg ikke behøver at føle mig som en sektleder :-)
Lige et spørgsmål til i forlængelse til det her. Vi har lidt svært ved at få Marie til at sove om formiddagen, uanset om vi går tur, holde hånd osv. Hun har ikke rigtig lyst. Jeg synes jo, det er lidt tidligt at skære ned til en lur, men på den anden side, har hun jo aldrig været glad for at sove om dagen. Men tror du ikke bare, at det er hendes alder, der gør det?
Tak for din hjælp.
Mange hilsner,
Sanne