Svar: Svært ved at falde i søvn - 18 mdr.
21. april 2010
Alder:
18 mdr.
Kære Imander
Det lyder umiddelbart som om at din dreng har lidt svært ved at sove på grund af sommertid og de lidt lysere aftener - du skriver i hvert fald at det er blevet værre efter sommertiden trådte i kraft.
Når jeg ser på dagslure, puttetidspunkt og stå-op tidspunkt, så er der heller ikke noget der tyder på at du kan ændre så meget her ...
At I er flyttet og at han skal vende sig til nye lyde, lugte, skygger på værelset osv. spiller naturligvis nok også ind, men du oplever ham tryg og glad - han har bare lyst til at lege ...
Det er super godt at du hjælper ham med at få tømt hovedet for tanker og også prøver at være hos ham, så han både motorisk og mentalt hjælpes med at finde ro. Lidt massage eller det at du laver noget praktisk i hans nærhed kan hjælpe - fordi du simpelthen verbalt vil kunne fortælle ham at han skal sove "læg dig ned skat, mor er lige her, nat-nat" og det at han selv begynder at lægge sig - i stedet for at du lægger ham ned igen og igen, - vil naturligt gøre at han begynder at forstå at det rent faktisk er sovetid nu :)
Men ellers så lyder det som sagt som om at hans indre ur påvirkes af sommertid og at det om aftenen er mere lyst og jeg tænker derfor at du måske skulle overveje at købe et mørklægningsgardin til hans værelse. Det at der i rummet bliver fuldstændig mørkt, kan faktisk ofte hjælpe rigtig godt :)
Derudover vil jeg anbefale dig at du lader vinduet i hans værelse stå på klem inden han bliver puttet, så værelset er fyldt med frisk og kølig luft. Det kan også gøre at han får større lyst til at putte sig lidt under dynen og hvis der så samtidig er mørkt, så falder han måske til ro igen :)
Håber du kan bruge dette råd lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske