Svar: Nedtrapning af flaske - 9 mdr.
21. april 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Sanne
Når man går fra 3 til 2 flasker, så vil de ofte være den sene aftenflaske eller den tidlige morgenflaske der fjernes.
Hvis man vælger at give flaske aften og sen aften, så vil de fleste børn altså godt kunne lære at sove uden mælk resten af natten og så stå op og starte dagen med morgengrød. For nogle fungerer det dog bedst at det lange søvnstræk ligger først på natten og så giver man i stedet flaske aften og så meget tidlig morgen, hvorefter barnet så sover videre igen.
Det vil sige at for nogle fungerer det bedst med flaske kl. 20 og 24, hvorefter barnet sover og starter dagen med grød. For andre fungerer det bedst med flaske kl. 20 og 04 og barnet sover videre der ... Ingen faste regler, I må gøre som I skønner det vil passe bedst hos jer.
Den flaske I vælger at fjerne, fjernes bedst ved at trappe mængden af mælk ned, så hun får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære.
Den sidste flaske der ryger er som regel flasken inden putning om aftenen. Den fjernes normalt i 12-15 måneders alderen og erstattes her med en kop mælk, en banan og en godnathistorie.
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske