Svar: Sove i barnevogn - 11 mdr.
21. april 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Williams mor
Der er ingen tvivl om at det vil være rigtig godt for William at komme op samme tid hver dag - uanset om det er hverdag eller weekend, ligesom det vil være godt for ham at han får sine måltider, sine lure i løbet af dagen og også puttes på samme tidspunkt aften efter aften.
Vores soverytme er helt synkroniseret med vores kropsrytme, stigning og fald i temperatur, blodtryk, hormoner osv. Den rytme vi har kaldes for den cirkadiske rytme. Der er forskelige ting som spiller ind på denne rytme, blandt rutinerne for dagen, morgenmad, frikosten osv. Det passer til vores rytme at starte dagen med en bolle eller noget grød, den varme mad med kød og grøntsager forbinder vi normalt med aftensmaden osv. ligesom vi også forbinder lys med at være vågne og mørke med at skulle sove.
Jeres drengs behov for at skulle sove, følelsen af at det er tid til en middagslur bliver altså påvirket af hvornår han kommer op, hvad han tilbydes af mad og også hvad tid han spiser på osv. Derfor vil det hjælpe jer rigtig meget, hvis I kunne prøve at køre efter en helt fast plan for dagen - uanset om han er hjemme eller om han er i dagpleje.
En plan for dagen til en dreng på 11, snart 12 måneder vil normalt se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, sødmælk/letmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frugt, vand af kop.
Formiddagslur, som ofte er en kort lur på 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, rejer, muslinger, kogte ærter, majs, gulerod eller lignende. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, mysli eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Spiser det samme som I andre, lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, pizza, laks, rødspættefilet, fiskefrikadeller osv. Vand eller sødmælk/letmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften - evt. ekstra amning indtil han bliver 12 måneder gammel.
Mit råd til jer er altså at I lige nu arbejder på at få skabt en fast rytme for dagen, med faste stå-op-tider, faste spisetider, puttetider osv. Det vil være rigtig godt og hjælpe både jer og dagplejer - tiderne for dagen passer sandsynligvis meget fint med dagplejers rytme og de andre børn :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske