Svar: Må vi give en baby på 4 mdr. kamillethe?
11. juni 2003
Alder:
4 mdr.
I følge sundhedsstyrelsen har raske, ammede børn ikke behov for tilskud af hverken vand, sukkervand eller modermælkserstatning. Ingen undersøgelser har påvist, at det gavner at give tilskud og adskillige undersøgelser har vist, at det kan forkorte ammeperioden.
Hvis du ammer dit barn er det højst sandsynligt dette din sundhedsplejerske er gået ud fra.
Når man ammer, vil det være hensigtsmæssigt at lægge barnet hyppigere til brystet, hvor det kan få slukket sin tørst istedet for at begynde med flaske.
Det var for nogle år siden fremme, at børn ikke burde få kamillethe, hvis der var allergi i familien, da kamille er en græs-art og derfor kunne medvirke til en øget risiko for f.eks høfeber. Denne påstand er dog ikke blevet dokumenteret.
Min personlige holdning er, at dit barn godt må få kamillethe. Det kan f.eks gives ved maveuro. Det bør dog altid gives i små mængder, da der jo ingen næringsværdi er i the, og barnet skal jo have næring for at kunne vokse og trives. Jeg mener således ikke, at en enkelt lille flaske engang imellem skader.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske