Svar: Natmad og søvnrytme
14. april 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Martine
De fleste børn vil i 6 måneders alderen begynde at springe den 3. lur, deres powernap over og vil således kunne holde sig vågen om eftermiddagen, fra de vågner af deres middagslur til de så puttes om aftenen kl 19.30-20 :)
Det er altid svært lige i de perioder, hvor barnet går fra 3 til 2 lure, ligesom det vil blive svært at gå fra 2 til kun en lur og svært helt at springe middagsluren over, når I engang i fremtiden kommer dertil. Det er derfor vigtigt at du lige nu er fleksibel og nogle dage må hun have sine 3 lure og blive puttet senere til natten og derfor få mælk kl. 01. Andre dage vil hun nøjes med to lure og her vil det være super godt at du fylder hende ekstra op sen aften kl. 23 inden du selv går i seng, i håb om at hun så begynder at kunne sove til næste morgen tidlig uden at få mælk. At sove igennem i denne alder er at kunne sove 5-6 timer uden at skulle ammes. Det vil sige at sove fra 20 til 01 og igen til kl. 05/06 eller at sove fra 20 til 23 og sove til 05 ...
Så lige nu er du altså nødt til at være lidt fleksibel, det er en overgangsfase I lige nu befinder jer i :)
Rigtig meget held og lykke fortsat - det lyder som om at det går rigtig fint og i den rigtige retning hos jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske