Brev:
Natmad og søvnrytme
14. april 2010
Alder:
6 mdr.
Natmad og søvnrytme
Kære Helen.
Ja så pressede endnu et spørgsmål sig på.. Jeg sendte et brev forleden, som jeg kan se jeg står i kø til at få svar på.
Dette er lidt i tråd med det spørgsmål. Min datter på 6,5md. er for 14 dage siden kommet på eget værelse i en tremmeseng og sover derfor ik længere i vugge. Det betyder, at vi er ved at lære hende at falde i søvn uden bevægelse. Det går faktisk ok, hun græder i små 10 min. men overgiver sig så til søvnen. Hun er på samme tid overgået til at få flaske med MME (dog kun inden hun skal sove for natten), så far også kan putte hende, hvilket hun også lige skulle vænne sig til.
Mit spørgsmål drejer sig om madtider. Jeg sendte i mit foregående spørgsmål en plan over hvordan en typisk dag så ud. Men den sidste tid er der begyndt at komme flere og flere dage hvor hun sover 2 lurer om dagen og ikke 3. Dvs. formiddag 9/9.30 - 10.30/11 og igen 13/13.30 - 15/16
Vågner hun ikke kl. 15 så er hun højst sandsynligt faldet i søvn senere end 13 og kan godt sove til 16. Men så ville hun først være træt igen 18.30, og det er alt for sent at tage en powernap synes vi (den varer nemlig 45min), så hun kommer i bad når hun første gang viser træthedstegn. Så kan vi strække den til 19.15 før hun blir' puttet.
Nu er spørgsmålet så; skal jeg så give hende et drømmemåltid når jeg selv hopper i seng ved 22.30tiden? Og det skal jeg vel ikke give hende de dage hun falder i søvn 20.30, altså de dage hvor hun har haft 3 lurer- eller hvad? Hun sov 3 lurer i går og sov 20.30 og vågnede kl. 01 for mad og igen kl. 06 (hvor hun så ik faldt i søvn igen, fordi jeg var nødsaget til at skifte hendes ble).
Normalt vågner hun mellem 3-4 (hvis hun har fået drømmemåltid) og får mad og vågner så først igen 7.15/7.30 (luksus). Hun virker dog først sulten ved 8/8.30tiden hvor hun så får grød. Når hun så puttes til formiddagslur ved 9.30tiden ammer jeg hende.
Gad jo godt at hun vågnede tidlig morgen og fik mad (og sov videre) så jeg ku få et længere stræk. What to do? Skal jeg "tage kampen op" og prøve at få hende til at sove uden mad, evt. tilbyde hende vand? Jeg er lidt tilbageholdende da jeg synes vi allerede har indført meget nyt for hende hvad nat og sovning angår.
Håber du kan finde hovede og hale i mit brev :-)
Kærligst Martine