Svar: Mad i dagplejen - 11 mdr.
14. april 2010
Alder:
11 mdr.
Kære bekymrede mor
Det lyder umiddelbart som om at I har fået en sød og omsorgsfuld dagplejer, som er glad for jeres dreng og han er også glad og tryg ved hende - det må have første prioritet, det er så vigtigt at barnet har det godt og er glad for stedet og for den der passer ...
Det lyder også som om at dagplejer lytter til jer og til jeres ønske om at der skal serveres anden mad, hun har endda givet udtryk for at det er svært at ændre gamle indgroede vaner og hun lyder umiddelbart positivt indstillet - men har bare svært ved det.
Det undrer mig meget, at hun ikke er informeret om at der skal tilsættes ekstra fedtstof i maden til børn under 1 år - det må hun have fået informationer om, det må også være noget de i dagplejegruppen drøfter, når de f.eks. mødes i legestue og spiser sammen, ...
Den tilsynsforene pædagog skal naturligvis også sikre sig at dagplejerne serverer alderssvarende, sund og ernæringsrigtig mad til børnene og mangler dagplejerne viden i forhold til at kunne gøre dette, skal de naturligvis have kursus i det!
En måde at tale om den korrekte mad på, kan være at købe bogen "Mad til spædbørn og småbørn" som sælges på apoteket og som er lavet af Sundhedsstyrelsen. Her vil dagplejer kunne se opskrifter, vil kunne læse om fedt i maden, hvad type mælk børn i forskellige aldre skal tilbydes, der er dagsplaner osv. Og jeg synes faktisk I skal overveje om ikke I skulle købe denne bog til hende - den koster ikke særlig meget mellem 50-100 kr. ...
Hvis det er for svært at gå den vej, så synes jeg faktisk du skal tale med den tilsynsførende pædagog, naturligvis ytre din bekymring omkring kosten og kostsammensætningen, men også præcisere at du er meget glad for dagplejer og tryg ved hende og hendes i øvrigt søde måde at være på. Du har jo ikke spor imod hende, du vil bare sikre dig at hun ved, hvad type mad små børn skal have - helt relevant.
Det kan også være at der er mulighed for og at det vil være acceptabelt at du køber lidt frugt, grønt, bager nogle boller eller lignende og tager med til alle børnene, så hun har lidt ekstra at servere - jeg ved ikke om du har lyst og økonomisk formåen til dette, men en gang imellem vil det måske være okay .. simpelthen for at sikre at de får andet en knækbrød og leverpostej ...
Måske skal hun have nogle helt konkrete forslag som makrel, tun, torskerogn og lignende som alternativ til leverpostej. Hvis bare hun ved det, så vil hun måske gerne købe det ...
Og ja, man kan altid diskutere hvorvidt det bør være sådan at forældrene selv skal medbringe mad til børnene, i princippet skal dagplejer jo sørge for dette - men modsat, hvor meget skal man diskutere, hvis man for få midler en gang imellem kan gøre lidt, som i sidste ende gør alle glade ...
Det er lettere at få dækket barnets behov hvis det får både kød, fisk og grøntsager til frokost og ikke kun om aftenen, ligesom frugtindtaget også bedst dækkes i løbet af dagen.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske