Svar: Rytme - puttetider
14. april 2010
Alder:
2 mdr.
Kære Birgitte
Tillykke med den lille dreng :)
Din dreng er stadig meget fleksibel hvad angår søvn og længde af lure. Nogle gange vil han måske kun sove 45 minutter, vågne op og have brug for brystet og sove videre. Andre gange vil han være vågen og aktiv i et par timer, få mælk og derefter sove 3 timer, måske 4 timer ... det er vidt forskelligt og det kan ændre sig dag for dag.
Det er som udgangspunkt en god idé at arbejde lidt på en rytme, hvor han naturligt skiftes og får mælk inden du putter ham igen, ved at fylde ham godt op med mælk inden han skal sove, så sikrer du ham en lidt længere lur og vil derefter også ofte opleve lidt længere vågenperioder, hvor I kan pludre og hygge jer lidt sammen, indgå i en lille dialog :)
Du må også meget gerne gøre de samme små ritualer i forbindelse med putning, at du som sagt skifter ham, sikre at han får en tør numse, ammer ham og herefter med bestemte kærtegn, evt. en sut, sutteklud osv. putter ham fra din favn og ned i liften eller hvor du nu ønsker han skal sove. Genkendelighed giver tryghed og det er fint at indføre små genkendelige ting nu :)
I 3-4 måneders alderen vil de som regel være rigtig godt at forsøge at finde en 3-lure-om-dagen-model, hvor han sover formiddagslur, middagslur og lur sidst på dagen og i takt med at han i 4-6 måneders alderen begynder med skemad så vil der ofte komme mere rytme, lidt mere faste tider for både putning, skemad og amning. Rytmen dannes altså lidt efter lidt i takt med at han naturligt bliver ældre og hans behov for både søvn, mad og aktiviteter ændres :)
Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" som netop er udkommet. I den kan du læse om søvnen hos spædbarnet, barnet i 3-4 måneder, 6-7 måneder osv. så du får et billede af hvad du kan forvente i de forskellige aldre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske