Svar: Hvor meget fast føde tør jeg give min dreng med forstoppelse?
14. april 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Anne
De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for 5-6 amninger dagligt og det lyder som om at din dreng får dette - derudover vil det være rigtig godt at øge ham til 3 måltider skemad, samt nogle mellemmåltider. Det er vigtigt at du nu via kosten og sammensætningen af hans mad, forsøger at holde maven igang naturligt.
Til alle måltider skal han have vand, det er vigtigt for at få dækket hans væskebehov. Men også amningerne fylder som sagt stadig rigtig meget og det vil være rigtig godt, hvis du kunne starte med at give ham skemad, når han vågner af en lur og så følge efter med mælk inden han skal sove - netop for at give bedre plads i maven til begge dele.
Når han bliver 7 måneder og skal passes ude, så vil det normalt være passende med 4 amninger dagligt og de vil ofte ligge aften, sen aften, tidlig morgen og inden middagslur. Spørgsmålet er derfor om du vil have at dagplejer giver ham flaske inden middagslur i stedet eller om du vil satse på at få presset fire amninger ind på de tider, hvor I er hjemme sammen ... Fordelen ved at han får en flaske inden middagsluren er at han der kan sikres en forholdsvis stor mængde væske og det lyder som om at han stadig vil have behov for dette, det kniber lidt med at kunne drikke nok af en kop ...
En plan for dagen til din dreng ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca. kl. 10, sover ca 1 time,(denne amning forsvinder i 7 måneders alderen)
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13.30, denne amning kan i dagplejen erstattes af en flaske, sover her 2-2½ time
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden som om formiddagen, vand af kop. I 7 måneders alderen tilbydes ofte flerkornsgrød med frugtmos her, du kan også vælge at amme her i stedet, for at sikre den ekstra mælk ...
Powernappen springes ofte over nu
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med brødskorper, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se indgår der nu rigtig mange måltider i løbet af dagen og derudover stadig også plads til 6 amninger. Din dreng behøver ikke spise store mængder skemad, det er bedre at han spiser 3/4 dl af gangen og derefter få mælk end at han spiser 1½ dl og så afviser mælken efterfølgende. De små hyppige måltider og skiftevis grød og grøntsagsmos er også med til at holde maven bedre igang, samtidig med at han så får frugt som mellemmåltider og vand af kop.
Amningerne skal endnu ikke skiftes ud med fast føde, men netop ved at give fast føde først (i mindre mængde) og amning bagefter, så giver du plads til begge dele.
Hvis du vælger at han skal have flaske inden middagslur, så skal han have mme i denne eller udmalket modermælk. Han må ikke få sødmælk i sutteflaske.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske