Svar: Kun en lur?
14. april 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Mor
De fleste børn er først parate til en lur dagligt, når de er mellem 12-18 måneder gamle - undtagelser findes dog, og jeg har faktisk mødt børn som i 10 måneders alderen sove en gang dagligt og trivedes med dette - men det er ikke 'normalen' :)
Det lyder også umiddelbart som om at din datter stadig har brug for en formiddagslur. Hun falder fint i søvn, når du putter hende og sover gerne 2 timer - og hvis du først puttede hende kl. 12, ville hun sandsynligvis blive overtræt og ked af det ... Så formiddagsluren er stadig vigtig.
Problemerne opstår sandsynligvis nu, fordi hun netop sover 2 timer om formiddagen. De fleste børn vil samlet set sove ca 2½ time om dagen i din datters alder, så måske skal du prøve at putte hende 14.30 til middagslur i stedet for kl. 14 for at se om hun så kan sove lidt om eftermiddagen stadigvæk og netop vil kunne sove, fordi du putter hende lidt senere.
Alternativet er at du vækker hende fra formiddagsluren, så hun der kun sover 60 minutter og så putter hende igen kl. 13 og lader hende sove 1½-times tid, hvorefter hun så er vågen til om aftenen, hvor hun puttes som nu ...
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske