Svar: Søn over i egen seng
14. april 2010
Alder:
17 mdr.
Kære T og M
Tillykke med at I venter en lille ny til efteråret :)
De fleste børn vil naturligt i 18-20 måneders alderen få en periode, hvor de søger deres forældre lidt mere. Man kan derfor godt overveje om det er lige nu I skal arbejde på nye søvnvaner eller om I skal vente til den periode er overstået ... modsat, kan det være ganske fornuftigt netop at arbejde på at lære ham at sove i egen seng nu, fordi I her kan være heldige at komme igennem den pågældende periode uden større problemer.
Det lyder umiddelbart som om at I er glade for det ritual I har, hvor jeres dreng puttes hos jer, imens I læser en godnathistorie, synger osv. Det lyder også omsorgsfuldt og hyggeligt og det ritual, kan I sagtens overføre til eget værelse og egen seng.
I en tremmeseng vil jeres dreng stadig kunne få godnathistorie, I vil stadig kunne være der for ham, betrygge og berolige - men I vil naturligvis ikke kunne give samme fysiske kontakt som I gør nu. I skal derfor overveje om I vil lære ham at sove i tremmesengen - eller om det mere handler om at han skal lære at sove på eget værelse.
I princippet kan man jo gribe situationen an på mange måder. En mulighed er f.eks. at tage tremmesengen ind i soveværelset, evt. fjerne den ene side af sengen, så hans seng er åben. Starte med at læse og putte lidt med ham i jeres seng og så når han har fået læst lidt, så skal han kravle over i sin egen seng, hvor I så læser videre, stadig holder lidt i hånd, synger og hvad I plejer at gøre.
Når han har lært at sove i sin egen seng, så kan den flyttes til eget værelse - ritualet følger med, I starte med at sidde lidt med ham, læse lidt højt, hvorefter han kravler over i sin seng, puttes og historien afsluttes og han sover så der.
I kan også vælge at han skal sove på sit eget værelse med det samme, men stadig have fysisk kontakt og masser af nærhed. Så kan I evt. tage en stor madras ind på gulvet eller vælge at give ham en åben seng (selvom det er tidligt) og så lægge jer med ham, som I gør lige nu - men hvor han stadig sover i sit eget værelse, på sin egen madras og dermed lærer at sove uden at ligge mellem jer. Fordelen ved en stor madras, når han ikke er ældre, er at han ikke kan falde ned og slå sig, som han vil kunne i en åben seng ...
Jeg håber at ovenstående giver lidt bud på, hvordan I omsorgfuldt kan få skabt nye rutiner omkring søvn, på en måde som I alle finder tålelig :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske