Svar: Vil ikke spise - 8 mdr.
14. april 2010
Alder:
8 mdr.
Kære fortvivlede mor
Det er dejligt at I har haft nogle gode uger hos familien og at jeres datter nød selskabet så meget, at hun fik appetit - men det er naturligvis lidt ærgerligt at lysten til mad ikke er fulgt med jer til Sverige ...
Det kan naturligvis handle om det at I er flyttet og at hun skal forholde sig til alt det nye som sker omkring jer og hende. Det ville være mærkeligt, hvis hun slet ikke reagerede på dette, så et eller andet sted må I se det som et sundhedstegn at hun reagerer på at hverdagen har ændret sig :)
Det kan også sagtens handle om hendes alder og den udvikling hun lige nu går igennem. Hun er jo i separationsfasen og det kan gøre at hun lige nu søger dig lidt ekstra, er mere tryghedssøgende, har behov for at putte lidt mere, få lidt mere mælk osv. og det er naturligt.
Så kan hun naturligvis også have nedsat appetit i øjeblikket, fordi hun måske får et par tænder eller måske er forkølet, har lidt maveproblemer eller ondt i ørerne - det kan heller ikke udelukkes, de første symptomer på sygdom kan godt være at appetitten og lysten til mad forsvinder.
Jeg kan ud af din plan se at din datter får 3 flasker dagligt og det er meget passende for hendes alder. Men det kunne måske hjælpe på appetitten, hvis flasken om formiddagen blev fjernet og i stedet lagt sen aften. Det kunne give plads til mere mad om dagen.
Samtidig ville jeg så flytte flasken, som hun lige nu får om eftermiddagen ned til at ligge inden middagsluren. På den måde går der ikke så lang tid uden at hun får mælk - mælken bliver fint fordelt over døgnet og det vil samtidig give god plads til et mellemmåltid om eftermiddagen.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur - puttes uden flaske
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres også med små stykke frikadelle, godt kogte pastaskruer eller lignende og får derudover lidt grøntsagsmos med kød eller fisk - hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. Hun vil sandsynligvis begynde at kunne sove længere her når hun får mere mad hele dagen og får flasken inden luren. Det vil være godt, hvis hun nu kun sover 2 lure dagligt.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, en lille portion tykmælk eller lignende med lidt revne æbler, moset banan, vand af kop.
Behøver ikke længere flaske om eftermiddagen, da den nu gives inden middagslur og behøver heller ikke længere powernap, hvis hun med mad og flaske sover længere middagslur :)
Aften 18: Mere og mere familiemad, hun kan få pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, indmaden af en frikadelle, lidt laks, rødspættefilet osv. moset i sine grøntsager. Sovs, så det smager og flyder lidt lettere ned ... Det skal være mos og mad i stykker og også noget hun selv kan sidde med i hånden og gumle på. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød, hvis hun ikke har spist særlig meget.
Flaske og puttes til natten 19.30 som nu
Sen aften 23-24: Flaske som drikkes mere eller mindre i søvne, hvorefter hun sover til næste morgen tidlig. Giv flasken som det sidste inden du selv går i seng.
En plan som denne vil hjælpe på jeres datters natlige uro og gøre at hun kan sove bedre igen.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske