Svar: Forslag til morgenmad?
13. april 2010
Alder:
12 mdr.
Kære Rikke
Havregrød, øllebrød og flerkornsgrød er noget af det bedste små børn kan starte dagen med. Også rå havregryn med lidt sukker og lidt mælk kan være en idé - og måske vil din dreng synes om dette og godt kunne optage næringen fra det, med den alder han har nu - det er i hvert fald et forsøg værd.
Ellers er alternativet jo at bage nogle havregrynsboller eller grahamsboller eller anden form for fiberholdige boller, som han kan få om morgenen, med lidt ost på. Det er godt at starte dagen med fiberrig og proteinrig morgenmad, som lægger en god mæthed.
Forbrugerstyrelsen (TÆNK) har testet forskellige morgenmadsprodukter og anbefaler følgende til børn:
Finax Bran Mysli, Nestle Shredded Weat, Vægtkonsulenternes Morgenknas, Weetabix (som ikke er det samme som Weetabix Weetos), Ota solgryn og Økologisk havregryn.
Derudover kan man også købe "Mini-Fras" som minder om de gamle havrefras. De er udarbejdet i samarbejde med Viffos.dk - Videncenter for fødevarer og sundhed og er også et sundt valg til børn.
Når man skal vælge morgenmadsprodukter til børn, er det super vigtigt at vælge nogen som ikke indeholder store mængder sukker. Alt for mange morgenmadsprodukter har for højt et sukkerindhold, det gælder f.eks. Kellogg´s Rice Krispies, Kellogg´s Frosties, Nestlé Cheerios, Quaker Guldkorn, FDB Honey Bees og så alle chokolade produkterne. Dem bør du holde dig fra.
Gå ud fra at hvis der er mere end 10g sukker pr 100g så er produktet uegnet som morgenmad. Ifølge forbrugerstyrelsen så har f.eks. Guldkorn 47g sukker på 100g og Honey Bees 50g sukker pr. 100g ... Så læs indholdsdeklarationen nøje :o)
Ellers tænker jeg at det lyder som om at jeres dreng let kører lidt træt i tingene, hvis han får det samme dag ud og dag ind, hvilket man jo ikke kan fortænke ham i. Prøv derfor at variere lidt hvad I giver ham, så han nogle dage får grød, andre gange en grovbolle og atter andre gange, f.eks. får et neutralt surmælksprodukt med mysli (uden honning og chokolade), lidt frisk revne æbler eller lidt smuldret rugbrød på.
Håber du kan bruge dette videre, forsat held og lykke med ham og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske