Brev:
Natamning eller ammestop ?
13. april 2010
Alder:
15 mdr.
Natamning eller ammestop ?
Kære Helen
Tusind tak for dine tidligere besvarelser, men nu har jeg lige brug for et par gode råd til at komme videre.
Min datter er 15 mdr og har altid været rigtig glad for brystet, og jeg nyder også stadig de rolige stunder med hende. Hun er ekstremt aktiv, går og snakker og leger og er stort set altid glad, så det er rigtig dejligt at se hende trives :-)
Hun har sovet hos mig indtil for en måned siden. Jeg startede "flytningen" med at lade hende blive rigtig sur de 2-10 gange hun vågnede om natten og ville have bryst og hun fandt hurtigt ud af, at det ikke nyttede noget, så meget hurtigt sov hun fra 19.30-20.00 og frem til kl 4 eller 5, det var jo herligt og der fik hun så en tår og sov videre til jeg vækker hende lidt i 7. og så fik hun ellers ikke mere bryst før til aften igen.
Nu er vi så rykket ind på hendes værelse, hvor jeg ligger med hende på en madras og hun får sin godnattår, og så kommer hun op i tremmesengen og falder i søvn mens jeg synger eller bare sidder der og aer hende. Planen er at udskifte godnattåren med en bog eller lignende, men min erfaringer siger mig at jeg skal tage små skridt:-)
Nå men problemet er, at de sidste på uger er hun begyndt at vågne op flere gange og er helt hysterisk og jeg prøvede tre nætter at lave mos/grød til hende, som hun spiste med stor appetit, så hun er virkelig sulten. Men jeg ville jo heller ikke opbygge en natappetit, så jeg har givet hende lidt bryst i stedet. Jeg havde en idé om, at det var okay med bryst kl 4/5 men nu er det igen 1 eller 2 eller 3 eller alle tre. Jeg synes bare ikke hun bliver sur som før, hun virker oprigtig sulten. Jeg synes hun spiser godt om dagen og jeg giver hende en portion grød kl 19.30 nu for at sikre mig hun er mæt. Men det virker ikke rigtig som det virker.
Jeg vil selvfølgelig ikke tilbage til alt det natammeri, jeg følte vi var på rette vej, men nu er det lidt tilbage igen.
Hun har fået flere (5 eller 6) nye store kindtænder i denne måned, måske har det noget at sige ??
Jeg kan se at du skriver til andre, om der er noget på ørerne, men det tror jeg ikke, men jeg har selvfølgelig ikke været ved lægen med det.
Vores dagsplan ser således ud:
7: op og grød
8: i vuggestue
9.30: frugt og lidt knækbrød el lign
11: rugbrød (3-4 halve med pålæg)
11.30-14 sover
14 hentes
14.30: bolle med syltetøj og frugt eller mos
17.30: aftensmad (kartofler, grønt, sovs ikke så meget kød)
19: i bad
19.30: grød med mos
senest 20: i seng
Jeg har det fint med at hun er igang med at trappe amningen ned, for 2-3 mdr så det helt anderledes ud og hun var meget brystglad, nu kan hun godt have nogle dage, hvor hun kommer hjem fra vuggestuen og vil have bryst eller hvis jeg har været til et møde om eftermiddagen eller aften og så kommer tilbage, men det er vel naturligt nok, når hun har været væk fra mig.
Jeg vil gerne vide, om der er noget jeg skal ændre i forhold til at få hende helt i egen seng. Jeg lægger mig jo på madrassen, når hun vågner om natten...
Håber du har et par gode fif
Mange hilsner
Maria