Svar: Mængde pr. måltid og maden fremover
12. april 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Det er dejligt at høre, at det går bedre med indtaget af skemad og at din datter virker som om at hun kan lide skemaden. Det er et rigtig godt udgangspunkt for gode spisevaner fremover :)
Hendes mælkebehov er fortsat stort og det er derfor vigtigt at hun ikke spiser så store mængder skemad, at hun efterfølgende afviser brystet. Hvis hun ikke får mælk nok i løbet af dagen, vil hun naturligt skulle søge dette om natten for at få sit døgnbehov dækket og det er jo den forkerte vej at gå. Derfor er det generelt en god idé at give skemad i en mængde, der stadig levner plads til mælk.
Det vil sige at det er bedre at give hende 1 dl. x 3 gange dagligt og følge efter med amning inden hun puttes til lur end det er at give 1½ dl. 2 gange dagligt og hun så ikke vil have sin mælk.
Generelt gælder altså at små hyppige måltider er bedre end få og store måltider. Du må gerne øge hende til 3 måltider nu og så kan du, når hun bliver 6 måneder ændre hendes kost, så hun får grovere grødtyper, får kød og fisk i grøntsagsmosen osv. og også begynder at få lidt frugt som mellemmåltider.
Lige nu, ser en plan altså således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng, vågner evt. med en ekstra amning og dagen begynder.
Formiddag 9: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30-10
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 13.30
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover ofte en powernap her på ca 20-30 minutter
Aften 18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20. Tidspunktet kan variere lidt efter hvor lang og hvor sen en powernap hun har taget.
Sen aften 23-24: Ammes og begynder måske at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig kl. 5 - mange børn kan dog først dette i 6 måneders alderen ...
Det er vigtigt at du energiberiger hendes kost, så hun får ekstra næring den vej igennem. Du energiberiger ved at bruge fedtstof og mælk i hver portion.
Hvis du fortsat gerne vil have hende til at tage flaske, så kan du forsøge at erstatte en af nævnte amninger med en flaske og gøre det konsekvent, for at se om hun så vil acceptere den. Det kunne f.eks. være en flaske inden middagsluren - prøv at give hende flasken imens hun ligger i barnevognen og se om hun så vil acceptere den. Det kan også være en flaske sen aften, for at se om hun så mere eller mindre i søvne vil tage imod og derefter sove mere sammenhængende om natten ...
Nogle børn har brug for at få helt lind og mild og fin grød og mos og reagerer med opkastningsfornemmelser, hvis grøden eller mosen er for grov. Andre børn klarer uden problemer de små stykker eller flager der kan være i en grød eller mos - du er her nødt til at forsøge dig frem.
Når du starter med kød eller fisk, så vil det i begyndelsen skulle blendes ned sammen med maden, det giver så mosen en lille smule struktur og dermed lidt bid. I starten ganske lidt og i takt med at hun bliver ældre og bedre til at tygge, vil hun kunne få større mængder kød og fisk i mosen og du vil også begynde at kunne mose det lidt grovere.
Se i babykøkkenet her på siden, hvordan jeg tilbereder forskellige retter, det skulle gerne hjælpe dig lidt på vej :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske