Svar: Gylper stadig - 7 mdr.
12. april 2010
Alder:
7 mdr.
Kære A
Nogle børn har en lidt løs mavemund og gylper en del - helt op i 1 års alderen. Det er normalt ikke noget man gør noget ved, så længe barnet virker upåvirket af det, tager fint på osv. fordi man så går ud fra at barnet trods sin gylpen, får den næring som barnet har brug for :)
Det er fint at du har drøftet det med lægen, som har vurderet at alt er okay og du kan, som du skriver også forsøge med Enfamil AR for at se om det har nogen effekt. Du kan også prøve at komme johannesbrødkernemel / Aprestagum i modermælkserstatningen for at tykne den og se om den så lettere bliver i maven.
Men ellers har du faktisk ret i at det meget vel kan skyldes at jeres dreng indtager al sin mad og mælk i løbet af dagen - mellem 6.30 og 19 ... Det lyder helt sandsynligt at han simpelthen har svært ved at rumme hele sit behov, når det indtages over 12 timer i stedet for over 24 timer og han kan derfor godt gylpe ekstra meget, fordi han simpelthen overspiser på denne måde ...
Du skal naturligvis overveje, hvordan han trives bedst og forsøge at regulere hans plan, så han får sit behov fordelt så hensigtsmæssigt som muligt og uden at han skal gylpe flere gange dagligt. Det kan være ved at lade lidt længere tid gå mellem skemaden og mælken eller ved at flytte en af flaskerne om dagen til sen aften.
Der er dog ingen tvivl om at tiden nok arbejder for jer og at det naturligt vil blive bedre i takt med at han bliver ældre, spiser mere og mere fast mad og drikker færre flasker ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske