Svar: Tyggevanskeligheder
12. april 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Pia
Det er super dejligt at høre, at I har fået mere gang i familiemaden og at din dreng nu spiser stort set det samme som jer - at det stadig skal blendes, er helt okay. Lige nu er det vigtigt at han får smag og kraft og konsistensen kan og vil så ændre sig undervejs :)
Mange børn har rigtig svært ved at finde ud af det med at tygge og jeg vil derfor anbefale dig at du prøver at hjælpe ham, ved at adskille maden. Den mad du giver ham med fingrene eller på en gaffel skal være mad i små stykker. Men den mad du giver ham med ske, skal være moset/blendet mad. Han skal altså via måden han får maden på fornemme at når noget kommer med ske, så skal det mere eller mindre bare synkes, men når du giver ham hapsere med fingrene, så skal de tygges.
Når du giver ham hapsere ind i munden, så prøv at få dem lagt over i siden af munden på ham, så han med det samme får tygget sammen omkring det. Hvis han får hapserne ind foran i munden, så er det sværere for ham at føre dem med tungen over til siden og tygge det - derfor større risiko for at han synker det helt.
Øvelse gør mester, så bliv ved med at forsøge som nu og suppler stadigvæk hans rugbrødshapsere med grøntsagsmos - i stedet for pulver, så prøv med mos fra glas ... Der er lidt mere bid i dette, men stadig er den færdiglavede mad meget let at tygge og det vil være en rigtig god overgang for jer :)
Giv ham også fortsat mad i hånden som han selv kan sidde og gumle på. Det at sidde med brødskorper, frugtstykker osv. vil give ham lidt fornemmelse af hvor langt ind i munden man kan komme mad, før man får brækfornemmelse osv. og han vil få fornemmelsen af at bruge sin tunge, sine gummer osv. på en anden måde. Det er god træning :)
Så mit råd er altså at du prøver at holde tingene adskilt. Den mad der skal tygges giver du som udgangspunkt med fingrene eller med en gaffel. Den mad som skal synkes og som er lind og let at have med at gøre, serveres med en ske. I takt med at han bliver bedre til at tygge, vil du kunne mose skemaden mindre og mindre - men lige nu er det helt okay at give ham begge dele - I er som sagt nået rigtig langt og lyder til at være kommet godt igang med skemaden :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske