Svar: Forebygge dårlig søvn
12. april 2010
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tillykke med lillesøster :)
Det er helt normalt og helt okay at den lille ny får mælk, falder i søvn i dine arme og puttes til at sove derefter. Hun er stadig så lille at det er helt okay at give hende denne tryghed og det er fint, hvis du ammer hende og derefter putter hende i liften, så hun stille og roligt lærer at sove netop i liften i stedet for i dine arme.
Derudover kan du prøve at svøbe hende, så hun ikke oplever skiftet mellem dine arme og liften for voldsomt og stort. Du kan også give hende en sut, gerne med en sutteklud, så hun har noget ved ansigtet, som når hun ligger med hovedet ved dit bryst - det vil berolige og hjælpe hende til ro :)
Jeg kan godt forstå at du er bange for at samme situation skal ramme jer igen, og jeg kan heller ikke garantere dig at det ikke vil ske. MEN, hun er en anden pige, hun er naturligt ikke som sin søster, situationen er en anden, din erfaring - det du ved nu, gør naturligt at du ikke havner helt i samme situation som sidste gang - du har i hvert fald mange gode muligheder for at det skal være anderledes denne gang.
Tillad dig selv at sidde med hende og også give hende bryst som en naturlig del af det at skulle puttes. Det er ikke nu du skal arbejde på at adskille mælk og søvn - Ro på! Hun er bare en lille bitte pige som naturligt har brug for masser af varme, nærhed, tryghed osv. når hun skal sove og tag ikke bekymringerne på forskud :)
Når hun bliver 8 uger kan du begynde at gøre lidt mere ud af rutiner, fastere putteritual, putteklud, bad inden hun puttes osv. Når hun bliver 12-16 uger kan du begynde at arbejde lidt mere på faste puttetider, 3-lure-om-dagen model osv. Der sker ændringer hele tiden i takt med at hun vokser op - lige nu er hun bare en lille bitte pige, som gerne må tages op, falde til ro med brystet osv. Det er altså helt naturligt at hun, når hun bliver træt, virrer med hovedet, smasker, søger efter brystet og hun skal have brystet. Det er helt okay at hun ammes, fylder sig op med mælk, falder i søvn ved brystet og puttes - sover en god lur, vågner op og er klar til at få mælk igen.
En god rytme vil være at du ammer hende, når hun vågner af en lur, bøvser hende af, skifter hende, pludrer lidt osv. og inden hun så skal sove, så ammer du hende igen, men denne gang fra modsatte bryst. Når hun så har spist hvad hun vil have her, så putter du hende ned i liften, hvor hun så kan sove videre. Næste gang hun vågner, så starter du med at amme hende der, hvor hun stoppede sidst, lader hende spise godt, bøvse, blive skiftet osv. og så ammer du fra modsatte side inden du putter hende igen.
Det at amme hende fra begge bryster mellem hver lur vil naturligt være med til at øge din mælkemængde, men det vil også gøre at hun sover bedre og får lidt længere og mere sammenhængende søvn - og dermed også bedre og gladere vågne perioder :)
Jeg vil derudover anbefale dig at læse min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" som netop er udkommet.
Rigtig meget held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske