Svar: Mad og altid sulten
12. april 2010
Alder:
18 mdr.
Kære Susan
Det er rigtig dejligt at Anna har så god en appetit og du skal naturligvis sikre dig at hun ikke overspiser, men samtidig skal hun heller ikke gå rundt og være småsulten. Hun skal have det hun har behov for.
Det bedste du kan gøre er at give hende 3 hovedmåltider dagligt og 2-3 mellemmåltider og hele tiden sikre at hun får protein og fiberrig mad, holder sukkerindholdet lidt nede og sikrer hende gode og nærende fødevarer. Så må du tro på at hun spiser fordi hun har behov og det er fint at give hende lidt frugt, ½ bolle eller lignende, når hun en gang imellem ytrer ønske om at få lidt ekstra. Vær her også opmærksom på at mama jo også kan betyde at hun er tørstig og ikke nødvendigvis altid sulten ... :)
Når hun er sulten under madlavningen så lad hende smage af den mad I laver. Giv hende gerne lidt grøntsager fra salatskålen, en gulerod eller lignende - det gør ikke spor at hun får lidt inden I sidder ved middagsbordet, tværtimod, så behøver I ikke bekymre jer så meget om hvor meget grønt der glider ned under selve middagen. Det er helt naturligt at børn er sultne der, hvor vi er i gang med tilberedningerne og det er netop vigtigt at udnytte dette til at få lidt ekstra i dem - gerne lidt af det, som de måske er lidt for trætte til at spise, når vi først sidder ved bordet :)
Med hensyn til det at være præmatur og fremtiden - så kan ingen jo sige hvad fremtiden bringer. Du er derfor nødt til at glæde dig over at lægen har sagt at Anna er rigtig godt med både motorisk og sproglig og umiddelbart ikke virker til at have men af sin for tidlige fødsel. Det er da super dejligt og lad os endelig krydse fingre for at det fortsætter sådan :)
Som forældre er vi ikke tryllekunstnere og vi kan ikke garantere vores børns lykke senere i livet, men vi kan støtte dem og guide dem i den tid de vokser op og være der for dem i de udfordringer som livet nu giver - og hvis vi er der, anerkender, lytter og hjælper, når der er brug for det, så kan vi ikke gøre mere.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske