Svar: Søvn og sut - pige på 7 mdr.
12. april 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og dine præcise spørgsmål, jeg skal prøve at svare ligeså præcist :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for 4 amninger dagligt, så det kan godt være at jeres datters urolige søvn skyldes at I har fået skruet lidt for hurtigt ned for mælkeindtaget.
I 8-9 måneders alderen skæres normalt ned til 3 amninger dagligt og først i 10 måneders alderen vil barnet kunne nøjes med to amninger. Disse bibeholdes så til hun er 1 år og herefter ammes en gang dagligt, så længe både mor og barn har det godt med det :)
Du skriver at hun spiser godt og sover flere lure i løbet af dagen, sidste lur ligger ofte meget sent og der er ingen tvivl om at hendes dagsrytme naturligt også påvirker hendes søvnmønster om natten.
Jeg vil derfor sende dig en plan for, hvordan en dag til et 7 måneders barn normalt ser ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Formiddagslur, sover ca 45 minutter
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13, sover her 2 timer, måske 2½ hvis man er heldig :)
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Sover ikke længere om eftermiddagen, men det er klart, at hvis hun kun sover en meget kort middagslur, så vil hun naturligt have behov for at sove ekstra her.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen osv. Mad med smag og mere og mere bid :) Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Rytmen her er naturligvis kun vejledende og hvis du oplever at jeres rytme fungerer rigtig godt og I alle trives med at hun spiser og sover som hun gør, så behøver du naturligvis ikke ændre noget. Men hvis du tænker, at det ville være super dejligt, at hun sov to lure dagligt og kunne lægges tidligere i seng om aftenen og sove bedre om natten, så kan det være en god idé at arbejde lidt på en rytme som ovenstående ...
Der er ikke særlig store ændringer i min plan i forhold til din, antallet af måltider er det samme, dog en ekstra amning i min plan og så er tidspunkterne for søvn osv. ændret lidt, så lurene om dagen ligger hensigtsmæssigt i forhold til ikke at påvirke nattesøvnen i en retning I ikke ønsker.
Med hensyn til sutten, så er det fint at hun får den, når hun skal sove og falder til ro med den - sålænge hun ikke er afhængig af den for at kunne sove ... Afhængigheden opstår, hvis I natten igennem vender hende til at have sutten i munden. Hun vil normalt, når hun sover dybt, blive fuldstændig afslappet i kroppen, musklerne slappes af og sutten ryger ud. Når hun så sover let og måske har brug for jeres hjælp til at komme videre i søvnen, så er det vigtigt at hjælpe hende med stillingsskift, med at få dynen puttet lidt om sig igen osv. men ikke at komme sutten i munden hele natten. I risikerer at hun så vil vågne hver gang hun taber sutten, fordi hun så begynder at forvente at I putter den i munden igen.
Hun må altså gerne få sutten til at starte med, med skal kunne komme videre i søvnen og gennem nattens små opvågninger uden at behøve sutten i munden hele tiden.
Om dagen er søvnen kortere og hun har derfor større tendens til at kunne have den i munden i den tid hun sover, hvor om natten, hvor hun sover længere stræk og når ned i dybere søvn, vil sutten naturligt ryge mere ud. Nogle børn sover fint med sut om dagen og uden sut om natten - andre børn er mere følsomme og skal helst have samme rytme både dag og nat. Det kunne gode lyde som om at jeres datter er ved at blive mere og mere bevidst om sutten og at I derfor skal prøve at minimere brugen af den ved hende søvn - både dag og nat :)
En stofble trukket igennem suttens ring kan gøre at den ligger bedre ved munden, bruger hun en sut uden ring, så er det svært. Hun vil naturligt ramme den med hænderne, når hun er træt og fægter med armene og gnider sig i øjnene, det kan I desvære nok ikke undgå og et eller andet sted er det jo også okay, hvis sutten skubbes ud, så hun lærer at sove uden den afhængighed...
Jeres putteritual lyder fint, det man kan sige er at i takt med at hun bliver ældre og mere bevidst og naturligt begynder at øve sig i at bevæge sig væk fra jer forældre, så kan det være svært at blive ammet og dysset til ro i et rum og puttet til at sove i et andet rum.
Især i den alder hvor børn begynder at kravle, det man kalder for separationsfasen, som ofte vil sige 8-10 måneder, så er barnet meget bevidst om hvor mor og far er og har brug for tæt fysisk kontakt og nærhed. At skulle gå i seng og skulle overgive sig til søvnen betyder adskillelse fra forældrene, og det er især meget svært for børn der er i separationsfasen.
Derfor er det en god idé, at putterutinerne foregår i det værelse, hvor barnet forventes at sove. Hvis I vælger at amme, give lidt massage, give dråber osv. så kan det være en fordel at gøre det ved hendes seng, så hun lærer at se frem til den stund, hvor man opholder sig der. Hvis det foregår i stuen eller i jeres soveværelse, så er der en risiko for, at barnet oplever det at skulle i seng som noget ubehageligt. Man forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng. Man signalerer derved, at nu slutter det dejlige, og i stedet starter "den forfærdelige" separation ...
Måske er jeres datter fuldstændig tryg ved jeres måde at gøre det på, fordi I altid har gjort sådan, men netop fordi hun nu bliver mere og mere bevidst, så kan det være en ting I kan overveje og tage med jer :)
Håber at I er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke - rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske