Brev:
Søvn og sut - pige på 7 mdr.
12. april 2010
Alder:
7 mdr.
Søvn og sut - pige på 7 mdr.
Hej Helen
Tak for en rigtig god brevkasse, som vi har brugt mange gange, siden vi blev forældre for snart 7 mdr siden. Har nu selv et par spørgsmål.
Vi har en skøn, glad og sund datter på næsten 7 mdr. Født til tiden, gennemsnitsvægt ved fødslen, lidt bøvl med amning i starten (sår, smerter etc.), så vi kombinerede med flaske i knap 2 mdr (mindre og mindre) indtil hun ikke ville have den mere, men kun ved mig. Det går rigtig fint med grød og mad nu.
Den sidste uges tid er jeg begyndt at trappe ned på amning - ammer kun efter morgenmaden, inden sengetid og om natten/tidlig morgen. Dvs. 3 gange/døgn nu i forhold til 5-6 gange/døgn.
Vi putter hende nu ved 20-20.30 tiden og hun sover til 7-7.30. Har for det meste sovet rigtig godt om natten (fra 6 timer og helt op til 10 timer nogle gange i træk) og kun spist 1 enkelt gang i sjældne tilfælde 2 gange. Om dagen sover hun stadig 3-4 gange om dagen (ca.3-4 t i alt). Hun sover ikke så lange stræk mere. Mellem 45min og 2timer ad gangen. I den sidste tid har hun sovet den 1.lur allerede kl.9 efter morgenmaden og det er faktisk mest her hun sover længest, 1-2 timer. Resten af dagen afhænger så lidt af den 1.lur, men typisk kun 1 time ad gangen og nogle gange 1.5. Kan nogle gange sove længere, når jeg triller lidt med hende, men ikke altid.
Den sidste lur er lidt svær at blive klog på. Indtil for 8 uger siden fik hun også en lille aften lur ved 19-20 tiden og kom så i seng der efter ved 21-22 tiden og det fungerede egentlig også ok. Dog var den sidste lur der ret hård at få hende til at tage og vi endte tit med at måtte trille en tur med hende, men skulle gå i længere og længere tid. Så begyndte vi at droppe den sidste lur og så lægge hende tidligere i seng. og det var rart også at have lidt tid alene om aftenen. Nu sover hun den sidste lur op til kl. 16.30-17-18 stykker (ofte kun i 30-45 min) og får så aftensmad og i seng ved 20 tiden og sover så typisk 20.30.
Får grød/mos 3-4 gange nu (morgen, frokost, eftermiddag og aften) hun har været rigtig god til at starte på grød. Hun er også ret lille-vejer kun 6.2 kg og er som sagt snart 7mdr og 64 cm lang. Derfor har vi også bare fyldt på med fast føde, som kunne give hende substans (i samråd med SP).
Vi har fået hende tjekket ved læge efter råd fra SP og hun er helt fin - meget kvik og opmærksom og der er meget gang i hende. Hun bevæger sig rigtig meget, drejer rundt og har helt fra fødslen været meget opmærksom og følger med i alt. Hun er meget glad, græder sjældent (kun når hun er træt), er godt til at lege selv nede på gulvet, bare hun ved, at jeg er tæt på. Hun har været godt foran med den motoriske udvikling og lægger an til at kravle snart mener SP.
Søvnen om dagen fungerer ok, for har hun ikke sovet nok er det ret tydeligt og så blir hun bare puttet igen. Sover altid ude i barnevogn.
I lang tid blev hun ammet i søvn til om aftenen og det fungerede egentlig fint. Så ville hun ikke sove til amning mere, men faldt så selv i søvn når jeg lagde hende ind i sengen (har sovet i egen seng på eget værelse fra 1mdr.) efter at hun lige lå og "snakkede" i 5-20min. (uden sut!) Det har jo været skønt! Men pludselig kan vi ikke få hende i seng.
Hun begyndte at tage sut ved 5mdr. og det var jo rigtig fint, fordi hun så selv falder i søvn om dagen ude i vognen og det har lettet min hverdag MEGET. Jeg skal ikke altid gå med hende og jeg synes hun sover længere tid - render dog lidt frem og tilbage nogle gange indtil hun sover og ikke taber sutten, når hun gnider sig i øjnene. Men det er måske 3 gange jeg går ud til hende og nogle gange slet ikke.
Nå men det er som sagt om aftenen og natten, som volder problemer nu. Som sagt har vi ikke brugt sutten om aftenen indtil for 2 uger siden. Hun faldt selv i søvn og jeg tænkte at der ikke var nogen grund til at bruge sutten så. Vil gerne at hun selv kan falde i søvn (har jo læst alle bøgerne om at det er bedst de selv kan falde i søvn og ikke er afhængige af bryst eller sut osv).
Nå, men pludselig begyndte hun at vågne 1-2 timer efter godnat-har så taget hende op, ind i stuen i mørke, sidde meget kort tid med sutten og hun falder til ro og så lagt hende i sengen igen uden sut. Ok nogle gange. Tænkte så at det var bedst ikke at tage hende op og lave for meget postyr og derfor lade hende ligge og så give sutten i sengen og tage den igen når hun var rolig. Men her i sidste uge endte det med at jeg lod hende sove med sutten, da jeg ikke kunne tage den uden at hun brokkede sig.
I går lagde vi hende i seng 19.30, men hun sov først 20.15 efter uro, lidt mere amning og til sidst sutten, som hun sov med. Vågnede så 1 time senere, gav sutten igen og lod hende beholde den, vågnede så igen igen ved midnat og fik sutten og jeg ammede kl.03 da hun vågnede igen. Her efter fik hun ikke sutten og faldt selv i søvn uden problemer til 07.30.
Jeg er bare meget meget træt og har brug for mere sammenhængende søvn og det går rigtig meget ud over mit humør og derved vores hverdag sammen alle 3. Og jeg kan også mærke det på hendes humør om hun er vågnet 1 gang eller 4 gange..
Forresten det er bestemt ikke mit indtryk, at hun er sulten om natten og at det er derfor hun vågner. Og derfor ammer jeg også kun 1 gang og tror snart hun kan undvære, men det må tiden jo vise. I nat kl. 03 var det ikke sulten som var størst.
1. Hvilken strategi skal vi føre mht. sutten? har oplevet at hun har sovet helt fra 23-07 med sutten (ved ikke om hun selv fandt den, men hun havde den stadig da jeg kiggede til hende om morgenen, fordi jeg ikke kunne forstå hun ikke var vågnet ;-) Men oplever også at hun vågner op når hun ikke har den og så har vi balladen med at rende frem og tilbage...
2. Er det bedst at falde i søvn uden? Og hvordan gør vi så det nu? Er vi kommet til at vænne hende til sutten nu?
3. Kan hun godt sove om dagen med den og så undvære om aften/natten? Det gik jo ok i næsten 2 mdr...
4. Har du et godt råd til undgå at hun taber sutten når hun gnider sig i øjnene? prøver så godt jeg kan at hendes arme er nede under dynen, men det blir sværere og sværere nu hvor hun har mindre tøj på.
5. Hvordan skal vi gribe det an om aftenen nu? jeg kan ikke helt overskue hvad der er den bedste plan lige nu. hvad gør vi trin for trin?
6. Har du et bare gode ideer til godnatritual? Nu prøver vi at drosle lidt ned hen mod aften, hun blir puslet, vi siger godnat ud til vejen og solen og ruller gardinet ned (mørklægning) hun blir vasket lidt med en klud, får nattøj på, siger godnat til hendes fisk og fugle (uroer), tager hende ind i vores soveværelse, får d-dråber + jern og jeg ammer hende. hun bæres tilbage på værelset, lægges ned, siger godnat og lyset slukkes helt.
Nå det blev et langt brev-håber du kan finde hoved og hale i det hele ;-)
Med venlig hilsen
Maria