Svar: Ændring i nattesøvnen
12. april 2010
Alder:
10 mdr.
Kære Michelle
Det lyder ganske bestemt som om at I lige hun befinder jer i en fase, hvor jeres datter har rigtig svært ved at finde fysisk ro. Netop når hun bliver lagt i sin seng, så kommer uroen i kroppen, hun sætter sig op, hiver sig op ved tremmerne, lægger sig om på maven osv. og kan ikke rigtigt falde fysisk ned.
Det kan nogle gange hjælpe at stå ved hende, holde jeres hænder på hendes krop, så hun mærker varmen og tyngden fra jeres hænder. Det kan hjælpe at putte hende på maven og stryge hende ned af ryggen. Det kan hjælpe at massere hendes fødder lidt imens hun ligger stille i sin seng, så hun på den måde hjælpes til fysisk afslapning inden søvn.
Et bad inden sengetid og frottering med et håndklæde kan også have god effekt og give fysisk ro.
I skal også være opmærksom på hendes søvn, indtag af mad, aktivitet osv. i løbet af dagen. I det hele taget være opmærksom på hendes rytme. Det lyder som om at hun er vågen meget længe fra middagsluren og til hun puttes - du skriver ofte op til 6 timer - måske skal hun puttes lidt før, måske skal tidspunktet for lurene i løbet af dagen reguleres lidt.
Jeg sender derfor en plan for dagen som den kan se ud til et 10 måneders barn:
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand eller sødmælk af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos(jerntilskud).
Formiddagslur, sover måske 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, stykker af frikadelle, rejer, muslinger, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod - evt. suppleret med grøntsagsmos, hvis hun ikke spiser så meget. Vand af kop.
Middagslur ca kl. 13, sover 1½-2 timer
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, lidt tykmælk med rugbrødsdrys, mysli (uden honning og chokolade), vand af kop.
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, sovs, grøntsager af forskellig slags. Spiser som udgangspunkt det samme som I andre, naturligvis stadig hvor noget er moset og noget er i stykker, f.eks. kartofler moset med sovs og frikadellen i stykker. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød for at være sikker på at hun ikke går sulten i seng
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften: Ammes og sover herefter til næste morgen tidlig.
Planen for dagen sendes, for at I kan se hvordan en rytme i jeres datters alder kan se ud, og hvad I skal forvente i forhold til søvn, vågenhed, indtag af mad, mælk osv.
Jeg tænker at rytmen, samt udvikling spiller ind hos jer og håber at I hermed er hjulpet videre på vej :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske