Brev:
Ændring i nattesøvnen
12. april 2010
Alder:
10 mdr.
Ændring i nattesøvnen
Hej Helen,
De sidste par måneder er gået så fint. Vores datter har lært at kravle, hun kan stå op, gå rundt ved møbler og gåvogn, hun "snakker" en hel del og har fået 6 tænder (de tre sidste i overmunden er kommet indenfor den sidste 1½-2 uger). Hun spiser godt - bortset fra når tænderne i overmunden er på vej ud, men så snart de er ude, spiser hun fint igen. Vi har lige haft sidste besøg af sundhedsplejerskeren og hun vejer nu 8kg og trives godt.
Problemet er nu hendes nattesøvn. Hun har altid været god til at sove både i løbet af dagen og om natten. I flere måneder har hun sovet mindst 10 timer uden at vågne om natten. Fra 8 måneders alderen arbejdede vi også meget på at hun skulle falde i søvn selv i sin egen seng. Vi kunne lægge hende i tremmesengen, give hende hendes elskede bløde tæppe som hun nusser med og så kunne vi gå ud og hun sov af sig selv. Inden hun skal sove, bliver hun ammet og får børstet tænder.
Men de sidste par nætter er det blevet umuligt at få hende til at falde i søvn selv i sin egen tremmeseng. Hun begynder at græde meget ulykkeligt allerede når hun mærker at vi er ved at ligge hende ned - altså når vi stadigvæk holder hende men vender kroppen sådan vandret. Hun er først nu begyndt at sætte sig op i sengen (selv om hun har kunnet sidde selv i 3-4 måneder efterhånden), så nu vender hun sig og sætter hun sig op med det samme og hun bliver meget ulykkelig og græder så vi ikke kan trøste mere.
Derfor har vi været nødt til at tage hende med over i vores seng i håbe om at hun kan falde i søvn dér, men her bliver hun bare lysvågen og sidder op, pludrer, griner, leger med dynerne, trækker os i håret osv. Vi er nødt til at lægge en hånd over hende så hun ikke kan vende sig og sætte sig op i sengen, og i vores seng bliver hun ikke ked af det. Men der kan stadigvæk gå op til et par timer før hun falder i søvn. Hun ligger bare og laver suttebevægelser på min arm (hun bruger ikke sut), eller ligger bare og "snakker" selv indtil hun bliver træt og falder i søvn. Hun burde være træt da hun gnider sig i øjnene og det er mindst 5-6 timer siden hendes sidste lur, og alligevel kan hun ikke falde i søvn mere.
De sidste to nætter, er der heller ikke gået lang tid før hun vågner igen. Vi lægger hende tilbage i tremmesengen når hun er lige ved at falde i søvn så hun opdager det lige inden hun sover helt. Men hun vågner efter 3-4 timer og græder og så snart hun er i vores seng er hun lysvågen igen og virker ikke til at være sulten. Vi ignorerer hende bare, tænder ikke lys, snakker ikke med hende og nægter at står op kl. 3 da hun skal vide at det er nat - men i nat gik der også 3 timer hvor hun bare lå og var vågen, snakkede og evt. klynkede lidt før hun endelig faldt i søvn igen ved 5 tiden og vågnede igen kl. 8.
Er det bare en fase hun skal igennem? Jeg tænker på at det har noget med hendes motorik at gøre - at hun simpelthen kan sidde op, kravle rundt osv. og det gør hun så bare om natten også. Men hvordan kommer vi videre? Hvordan kan vi lære hende at falde i søvn i egen seng igen og sove hele natten igen? Vi vil helst ikke have det til en vane at hun skal ind til os da vi ikke kan sove med hende i midten.
Vi glæder os til at høre fra dig.
Med venlig hilsen,
Michelle