Svar: Væk fra madrassen hver nat
4. april 2010
Alder:
4 år, 10 mdr.
Kære L
Det er rigtig dejligt at I har givet jeres datter en madras på gulvet i soveværelset og har givet hende den tryghed hun behøver, når hun søger jer om natten, dejligt at høre! :)
Jeg synes umiddelbart at I er nødt til at finde ud af, hvorfor hun søger jer om natten. Kan hun selv sætte ord på, hvad det handler om? Har I talt med hende om det?
Der kan jo være mange gode grunde til at hun vågner. Måske vågner hun fordi hun skal tisse og når hun har været på toilettet, så går hun naturligt ind til jer bagefter. Her vil det være super godt, at I står op og følger hende tilbage til egen seng igen, så hun stille og roligt lærer at sove videre der.
Er jeres datter vågen, når hun kommer gående eller er der en sandsynlighed for at hun næsten går i søvne? De fleste børn er mellem 6-12 år, når de begynder at gå i søvne, men kan kan godt se det hos børn i 5 års alderen også ... Hvis hun går mere eller mindre i søvne, vil I fint kunne følge hende tilbage til egen seng igen. Hun vil normalt acceptere dette uden større protest, hvis I tager hende i hånden og gør det stille og roligt, beroliger og betrygger og putter hende i egen seng.
Hvis hun vågner fordi hun drømmer uhyggeligt, så er det naturligvis vigtigt at I medtænker hvad hun ser i fjernsynet og hvad hun oplever i løbet af dagen. Drømme er jo en bearbejdelse af dagens oplevelser og hvis hun jævnligt har onde drømme, så er der måske nogle ting i dagligdagen I skal forskåne hende for. Det kan være visse samtaler som ikke skal tages imens hun hører det, eller fjernsynsudsendelser hun ikke må se.
Tal med hende om hvad det er der sker om natten og hvorfor hun søger jer. Med den alder hun har, vil hun godt kunne sætte nogle ord på det. Tal med hende om at det er helt okay at hun vågner og har brug for jer, at I er der og passer på hende osv. men at I også synes det er godt for hende at sove en hel nat i egen seng. Tal med hende om, at I derfor vil følge hende tilbage til egen seng igen, så hun er lidt forberedt på det og ikke om natten pludselig bliver ulykkelig og føler sig afvist. Fortæl hende at I stadig vil passe på hende, at hun ikke er alene osv.
Måske kan I skabe tryghed på en anden måde, det kan være at hun sover med fars dyne og mors pude eller at hun ved siden af sengen har en lille tallerken med lidt frugt eller et par kiks, som hun kan tage når hun vågner og derefter så lægge sig til at sove igen - hvad I nu sammen med hende kan finde ud af, virker beroligende, trygt og dejligt :)
Håber du kan bruge ovenstående tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske