Svar: Madplan - er han tørstig?
4. april 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives rigtig godt med 4 flasker dagligt. Disse flasker vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og en plan for dagen vil se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød eller flerkornsgrød som nu, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 16: En portion grød, anden type end om morgenen, øllebrød, havregrød, flerkornsgrød gerne med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangpunktet er nu mere og mere jeres mad, det kan være kogte ris med lidt sovs, små bidder af en frikadelle, en kartoffelbåd eller et stykke kogt blomkål han selv kan sidde med og bide i, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig. Han behøver ikke blive vækket for at få denne flaske, prøv at give den mere eller mindre i søvne og se om han så ikke på den kan sove igennem uden at vågne yderligere. At sove igennem i denne alder betyder at han kan sove ca 6 timer uden at få mælk, altså sove fra f.eks. 23.30 til 05.30 .. :)
Ved at lægge de fire flasker på ovennævnte tidspunkter, så sikrer du ham både væske nok og mad nok. Skemaden serveres som udgangpunkt først og flasken gives så inden han skal sove. Formiddagsflasken springes over, for at give bedre plads til frokosten, flasken inden middagslur gives for at sikre bedre søvn. Flasken om eftermiddagen erstattes af grød og frugt som mellemmåltid og flaskerne aften og sen aften bibeholdes for at sikre væske nok og god nattesøvn - det er ofte de flasker som forsvinder sidst :)
Jeg håber at ovenstående plan hjælper dig lidt videre og viser hvordan din dreng sikres både mælk og mad nok dagen igennem, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske