Svar: Må jeg vække ham fra lur?
4. april 2010
Alder:
15 mdr.
Kære Mille
Det lyder meget fint at arbejde på kun en lur dagligt, nu hvor jeres dreng er 15 måneder gammel :)
Du har naturligvis ret i at børn sover, når de har brug for det og derfor som udgangspunkt skal have lov til at sove og derfor ikke vækkes ... Jeg synes dog der er noget meget fornuftigt i at holde middagsluren nede på ca 3½ time med den alder din dreng har, da det er vigtigt at han også kan komme i seng om aftenen i nogenlunde god tid, så han ikke pludselig begynder at vende helt rundt på nat og dag.
Gennemsnitligt vil børn i din drengs alder have brug for at sove 13 ½ time i døgnet. Dette vil ofte være fordelt sådan at barnet sover ca 11 timer om natten og 2½ time om dagen. Nogle børn sover så lidt mere og andre lidt mindre, det er som sagt et gennemsnit. Din dreng sover måske ca 10 timer om natten og 3½ time om dagen og det er helt fint, den rytme må han gerne have. Men jeg synes det er fornuftigt at du vækker ham, så han ikke sover efter kl. 16 og naturligt vil kunne holde en fornuftig sengetid omkring kl 20 :)
Samlet set, får han sit søvnbehov rigtig fint dækket og er glad og tryg ved at skulle sove :) Hvis du ikke vækker ham, men lader ham sove 4-5 timer om dagen, så vil nattesøvnen naturligt blive kortere, han vil gå sent i seng, begynde at have en længere vågenperiode om natten eller du kan risikere at han begynder at stå endnu tidligere op og det synes jeg ikke der er nogen idé i.
Så ja, efter min mening, så må du gerne vække ham, når han har sovet 3½ time i løbet af dagen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske