Svar: Skriger sig i søvn!
3. april 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Joan
Det lyder umiddelbart som om at Ella bliver puttet lidt for tidligt og derfor protesterer, når hun flyttes fra favnen og ned i sengen. Det er vigtigt at hun registrerer at hun bliver flyttet men det skal være på det tidspunkt, hvor hun er lige ved at falde i søvn, men endnu ikke sover tungt.
Start med at skifte hende, svøb hende evt og give hende så en flaske med mælk. Flasken med mælk indgår altså som en helt naturlig del af det at skulle sove. Hvis hun bruger sut, så erstattes flasken med sutten, når hun er færdig med at spise og sutten indgår som en del af putteritualet.
Det kan være en fordel at svøbe hende inden hun får flasken, fordi det at være svøbt vil hende fornemmelsen af tryghed og at være tæt - men det vil være af et klæde og ikke af jeres arme og skiftet mellem favn og egen seng bliver således mindre.
Det er naturligt at hun protesterer, når hun lægges fra en varm favn ned i en kold seng. Sengen kan gøres ekstra hyggelig og tryg ved at have en sengerand, en himmel eller lignende, så barnet på den måde er omsluttet og føler sig mere som "liggende i en lille hule". Du kan evt. bruge flonelslagner, der kan virke lidt mere lune.
Når I lægger hende fra jer, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun er stadig svøbt og hun har sin sut. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Som du kan se er mit skøn altså at du putter hende ned i sengen, for tidligt. Hun er træt, men stadig for vågen til at kunne falde i søvn på egen hånd i sengen. Hun skal evt. puttes lidt senere eller have mere mælk i favnen og sutten inden du flytter hende til sengen.
Nogle vælger også at give flasken i sengen og det er også okay. Du bør så elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt, læg en lille pude eller andet under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op. Lad hende få flasken at falde i søvn på - men igen, fjern flasken, så hun ikke har den i munden, når hun falder i søvn. Du skal lige nå at fjerne flasken, hun misser med øjnene og registrerer at hun er i sengen og sover uden flasken i munden :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske