Svar: Dagplejestart og dagsplan
2. april 2010
Alder:
7 mdr.
Kære P
Tusind tak for dine dejlige ord til mig - tak :)
Det lyder som om at du har en god holdning til børneopdragelse og har hjertet på rette sted :) Naturligvis er små børn ikke udspekulerede og de kan ikke manipulere med deres forældre - jeg er helt enig med dig! Børn har brug for at blive set, hørt, anerkendt for de små mennesker de er - det er et mirakel at vi får dem og vi skal passe på dem :)
En plan for dagen til et 8-9 måneders barn kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Evt. Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur, sover ca 45 minutter
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, rognguf, tun, suppleres med godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedeller), ½ hårdkogt æg eller lignende. Suppleres ofte i denne alder stadig med en grøntsagsmos (hjemmelavet eller mos fra glas), fordi det kræver utrolig stor energi at spise mad i stykker og der er en risiko for at barnet ikke bliver mæt nok før det er for træt. Vand af kop.
Puttes til middagslur - nogle børn får flaske her, men man kan også vælge at lade de 3 flasker, som barnet har behov for ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Sover ca 2 timer.
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, banan eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18-18.30: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags - almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, laks, fiskefilet, frikadeller, farsbrød - der skal være mos, f.eks. kartofler moset med sovs og mad i stykker f.eks. frikadellen i stykker. Og derudover også noget at sidde med i hånden og gumle på. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød som del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Evt. flaske
Som sagt vil børn i 8-9 måneders alderen have behov for 3 flasker i døgnet, hvordan de ligger bedst, må du forsøge dig frem med. De fleste bør dog ligge i ydertidspunkterne og har din dreng brug for en flaske om dagen bør den ligge inden middagsluren - på den måde sikre du både væskebehov og plads til rigtig mad i maven :)
I 10 måneders alderen skæres ned til 2 flasker dagligt, de vil ofte ligge aften (20) og sen aften (24) eller aften og meget tidlig morgen f.eks. kl. 20 og 04.
De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med kun en lur dagligt, så planen vil de næste stykke tid se ud som ovenstående.
Med hensyn til hvorvidt din dreng vil reagere på dagplejen, så vil der sandsynligvis komme en reaktion. Han vil godt kunne blive ked af det, for han vil jo ikke forstå hvor du er og hvorfor han pludselig skal afleveres til en fremmed kvinde et fremmed sted. Så at han græder i starten behøver ikke betyde at hun ikke er sød ved ham, det kan handle om at de to skal lære hinanden at kende og han skal føle sig tryg ved det hele :)
Du skal naturligvis danne dig et indtryk af dagplejer og du vil sandsynligvis hurtigt få en fornemmelse af hvordan hun er. Du kan prøve at hente din dreng på lidt forskellige tidspunkter, det vil give dig en idé om, hvad der foregår i løbet af dagen og du vil fornemme om børnene hygger sig og virker til at have det dejligt :) Du vil også kunne tale med de andre forældre og høre, hvordan de oplever tingene.
Og så må du naturligvis tro på at hun er valgt og godkendt som dagplejer fordi hun er god til sit fag og brænder for at passe børn. Det er hårdt arbejde, mange dagplejere har jo en arbejdstid på 48 timer om ugen, fordi de skal åbne tidligt og lukke sent. Det kræver virkelig at man har lyst til det og nyder det man laver - og det vil du meget hurtigt kunne fornemme.
Det er rigtigt at man hører historier og naturligvis kan man blive urolig. Men hvis hun virker sød, omsorgsfuld og nærværende, så må du tro på at hun også er det, når hun er alene med din søn. Hvis han ikke begynder at knytte sig til hende, gerne vil over til hende, viser glæde ved at være der osv. når han har været der i lidt tid, så skal du naturligvis overveje, hvad det kan handle om. De to skulle jo gerne være glade for at se hinanden og kan du ikke fornemme dette, så er der noget galt :)
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god weekend og påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske