Brev:
Dagplejestart og dagsplan
2. april 2010
Alder:
7 mdr.
Dagplejestart og dagsplan
Kære Helen
Min lille dreng nærmer sig nu de 8 mdr og i den forbindelse vil jeg gerne hvis du vil sende mig en plan for dagen vedr flasker, måltider og søvn.
Han sover nu 30-45 min formiddag og 2-2,5 timer eftermiddag samt ca 11 timer nat. Er det et fortsat behov frem til 1 års alderen?
Når han er omkring 10 mdr skal han starte i dagpleje. I den forbindelse opstår der jo som regel en del tanker/bekymringer. De fleste tanker går egentlig på hans opdragelse.
Jeg har siden jeg blev mor bidt mærke i at mange har en holdning til at børn skal lystre hvor jeg ofte synes der mangler vores voksnes forståelse for hvad de små går igennem udviklingsmæssigt, hvor de både skal rummes, forståes og lyttes til. Jeg bryder mig ikke om holdningen der afspejler at børn er beregnende og udspekulerede. For mig at se har alt for mange en holdning der for det til at virke som synd for de voksne.... hvis du forstår?
Man kommer selvfølgelig ikke uden om at børn skal irettesættes men et barn der græder skal for mig at se trøstes og vi voksne skal forsøge at hjælpe dem med at sætte ord på deres følelser og guide dem igennem deres udfordringer.
Mine bekymringer går så på om jeg vil kunne mærke hvis min søn ikke trives i dagplejen? Han kan jo ikke fortælle mig hvis hun er urimelig? Jeg har hørt historier om dagplejemødre der kørte børn ned bag i haven fordi de græd i barnevognen og vækkede de andre børn og der ikke var tid til at rulle det enkelte barn.... Gyyys.... Jeg kan ikke udholde en sådan tanke!!!!
Jeg må selvfølgelig som udgangspunkt tro på det bedste men har valgt at opdrage mit barn med rummelighed og forståelse og bliver allerede mødt af fordomme om at han bliver forkælet hvilket jeg er direkte uenig i.
Iøvrigt vil jeg fortælle dig at han stortrives, kan sidde selv, pludrer i flere stavelser og sover fint om natten afbrudt at sen aftenflaske samt tidlig morgenflaske. Han sover stadig hos mig og jeg elsker det!!!
Jeg er dig dybt taknemmelig for alt din hjælp. Jeg giver min dreng det ernæringsmæssigt rigtige og det kan jeg kun takke dig for. Stod det til min egen sp så måtte han ikke få flaske om natten. I det hele taget skal du have ros for at give vi forældre så gode dagsplaner med mellemmåltider og god varieret mad!
Du er virkelig en god sundhedsplejerske!!!!!
Med venlig hilsen P