Brev:
Spisning og tager ikke flasken
2. april 2010
Alder:
8 mdr.
Spisning og tager ikke flasken
Hej Helen,
Vores søn er 8 måneder gammel og har udviklet sig ret godt indtil videre. Men det med spisning bekymrer mig, fordi det er blevet så besværligt at få mad i ham. Han er overhovedet ikke interesseret i mad. Når han spiser prøver han altid at finde ting at række ud efter, tager hagesmækken i munden, gnubber i øjene... det eneste, der hjælper er at vi underholder ham med sange mens han spiser - men det virker ikke at være rigtigt.
Vores dagsplan er for tiden:
5:00 Amning
9:30 Grød med frugt - spiser kun 5 tsk
10:00 Amning
Sover
12:00 Frokost - Grøntsagsmos med kød (glas og hjemmelavet), hvor han spiser ca. 120 g
13:30 Amning
Sover
15:30 Frugtmos - spiser kun et par teske
18:30 Aftensmad (Øllebrød/ grød med frugt/ grøntsagsmos med kornblanding) – spiser ca. 100g 19:30 Amning
24:00 Amning
Jeg har læst dit forslag om en dagsplan i 8 måneders alderen og jeg kan se, at det er for lidt og kedeligt, hvad vi giver ham?
Vi er rigtig bange for at give ham noget i hånden. Vi prøvede en gang med et stort stykke agurk (han elskede at få det og suttede på det!), men han bidt et stort stykke (1 x 2cm) af indenfor et par sekunder. Vi har med det samme fjernet det og ikke givet ham noget at gnave på siden. Vi er bange for at han kommer til at kvæle i det. Det skal også siges at, han har 2 tænder nedenunder og de to ovenpå er ved at komme nu. Det gør det ret nemt for am at bide større stykker af.
Jeg er også bange for at give ham noget, som jeg i forvejen har skåret til et lille stykke. Er han virkelig parat til at få stykker, som endda rugbrødsstykker? Hvad skal man bedst begynde med?
Han er nok længere hen i hans mundmotorikse udvikling end jeg tror, men jeg er virkelig super bang for, at der kan ske noget.
Jeg har set i et af de mange gode svare af dig, at det er vigtigt at børnene får variation i mad. Hvorfor er det vigtigt? Jeg troede det var bedre, hvis de får det samme pga. den nye smag, fordøjelse...
Et andet problem er, at vores lille dreng ikke gider drikke af flasken. Men jeg skal tilbage på arbejde om 2 uger og så passer faren på ham. I dag prøvede vi, ikke at give ham mælk fra bryst og tilbudt ham MME af flaske og glas i stedet for. Men det tog han overhovedet ikke. Det endte med at han ikke fik noget mælk om morgenen. Om eftermiddagen blev han super sur og gad heller ikke at spise skemad – hverken frugtmos eller grød. Så fik han alligevel bryst.
Jeg vil gerne fortsat amme om morgen, aften og nat (hvilket kunne være rart at undvære på et tidspunkt). Men om dagen kan jeg bare ikke, når jeg arbejder igen. Hvad skal vi dog gøre?
Mange hilsner,
Mor S