Brev:
Ændret søvnmønster - hvorfor?
1. april 2010
Alder:
4 mdr.
Ændret søvnmønster - hvorfor?
Kære Helen
Jeg er ny på siden, men hvor har du dog en fantastisk og forstående måde at svare på (lige en sidebemærkning).
Jeg er førstegangsfødende og har fået en helt fantastisk datter som kun bringer os glæde og lykke. Jeg har et spørgsmål som du jo er blevet stillet tusinde gange, men alligevel må jeg også melde mig på banen:-)
Som sagt har vi fået en skøn datter som nu er 4 måneder gammel. Hun vejer og måler det hun skal. Hun har næsten fra dag 1 af kun vågnet 1 gang om natten for at få mad, men de sidste 2-3 uger er hun nu begyndt at vågne 2-3 gange om natten for at få mælk. Jeg ammer hende ca. 6-7 gange fra hun vågner til hun bliver puttet om aftenen, så jeg regner med hun får nok mælk, for hun får når hun har lyst og behov og jeg tror ikke hun hverken spiser for lidt eller for meget (jeg giver hende ikke fast føde endnu).
Er det meget normalt at de lige pludselig vågner 2-3 gange om natten? Når jeg tager hende op kan jeg høre hun spiser og jeg har overhovedet ikke problemer efterfølgende med at ligge hende i hendes vugge igen (hun sover inde hos). Fra jeg tager hende op til jeg lægger hende igen går der ca. 15-20 min., så det er ikke fordi hun om natten er urolig, hun skal bare lige op og have mad og så puttes igen.
I størstedelen af tilfældene behøver jeg heller ikke give hende sutten (det er som regel heller ikke nødvendigt når jeg putter hende om aftenen). Jeg kan om natten høre at hun spiser. Jeg har forsøgt at gøre brug af dit råd om at tage brystet ud inden hun falder helt i dyb søvn og det synes jeg til dels lykkedes (selvom man er jo i tvivl som "grøn mor" om man gør det rigtigt).
Hendes dag ser nogenlunde sådan ud:
Kl. 06.00-07.00: Vågner og ammes.
Kl. 09.00-10.00: Ammes og puttes til formiddaglur (sover ca. 3 nogle gange 4 timer)
Kl. 13.00.14.00: Vågner og ammes.
Ca. 15.00-16.00: Ammes og puttes til lur ca. 1-1½ time
Ca. 17.00 (afhængig af hvornår hun er blevet puttet): vågner og ammes.
Resten bliver nødt til at forklares:-):
Når hun er vågnet om eftermiddagen er hun faktisk vågen til kl. ca. 23.00. Hun puttes altid mellem 22.00-23.00 uden problemer med en amning inden. Jeg kan se at alle der skriver her på siden putter deres børn mellem 19.30-20.00 uden problemer, men det er altså overhovedet ikke tilfældet hos os.
Vores lille pige er en rigtig selskabsabe og hun er altid så glad og nem, bare hun får lov at være oppe om aftenen sammen med os andre. Hun sover som regel ½-1 time om aftenen inde på sofaen ved os andre uden at være generet af TV og os der snakker i baggrunden. Vi har prøvet at ligge hende ind i vuggen når hun ligger og sover i mine arme efter amning, men så snart jeg tror jeg kan ligge hende åbner hun sine dejlige blå øjne og kigger på mig som om: "Sig mig hvorfor skal jeg nu ligge her".
Jeg tager hende så op og hun, hvor vi så synger og snakker med hende (hun kan også sagtens selv ligge på sit aktivitetstæppe). Bare hun får lov at blive oppe. Vi putter hende som sagt fast mellem 22.00-23.00 helt uden problemer. Hun bliver selvfølgelig også ammet lige inden hun skal i seng.
Det var en længere smøre og jeg håber det er til at hitte rede i, men mine spørgsmål er så:
1. Er det normalt at små børn lige pludselig vågner 2-3 gange og gerne vil spise og spise det vil hun (og jeg synes altså jeg giver hende meget mælk, det er ikke det jeg mangler)?
2. Er jeg en dårlig mor når jeg ikke putter hende mellem 19.00-20.00 men lader hende hygge sig sammen med os (med en lur på sofaen) i stuen og uden problemer med at putte hende senere om aftenen? Er det ok den måde vi gør det på eller skal jeg putte hende kl. 19.00?
Som sagt, hun er en meget glad og selskabelig pige og hun er græder næsten aldrig, kun når hun vil have mælk, er træt eller skal skiftes. Vi er velsignede med vores lille mirakel og vil derfor så gerne gøre det bedste for hende.
Undskyld det lange brev/spørgsmål.
Kærlig hilsen og tak
Maibrit