Svar: Sove og ikke spise om natten
1. april 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Camilla
Lad mig lige slå fast at din datter stadig har brug for at få en flaske om natten med den alder hun har - at få en flaske kl. 20, kl. 01 og kl. 05 lyder fuldstændig relevant for hendes alder!
Det har naturligvis noget at sige, hvor meget mad hun indtager i løbet af en dag og det lyder hos jer som om at hun om dagen får tilbudt for lidt mad og for meget mælk. Det er vigtigt at hendes tilbud om flasker ligger fordelt over hele døgnet og at skemaden tilbydes flere gange hele dagen og aftenen igennem.
En plan til et barn på 7 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. 13-13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt at sutte på, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, får f.eks. lidt ris, en kartoffelbåd at sutte på, lidt sovs, indmaden af en frikadelle moset ned i grøntsager, lidt laks osv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Det er relevant med 4 flasker dagligt og de ligger fordelt så der er flaske tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Derudover tilbydes hun skemad 3 gange dagligt + 2 mellemmåltider. Det er her fint at give hende en lille dl grød eller mos 3 gange dagligt, det er bedre at hun spiser lidt og tit end få og store portioner. Det er altså bedre at hun spiser ½ til 3/4 dl. 3 gange dagligt end at hun spiser 1½ dl. en gang dagligt.
Jeg kan godt forstå at du er træt af at blive vækket kl. 01 for at give flaske der og du kan derfor godt forsøge at tilbyde hende flasken sen aften kl. 23-24 og lade hende spise den mere eller mindre i søvne. Det kan gøre at hun i stedet for at tage sit lange søvnstræk fra 20 til 01 i stedet sover fra 24 til 05 og det kunne være rigtig dejligt for jer begge to :)
Der skal fortsat gå tid mellem skemad og mælk for at der er plads til begge dele. Derfor er det en rigtig god idé, at du tilbyder skemad, når hun vågner af en lur og mælken inden hun skal sove igen. På den måde får hun begge dele hele dagen igennem og kan derefter forventes at sove uden mælk midt nat - men stadig altså 5-6 timer sammenhængende er rigtig fint.
Så i min verden, så sover din datter faktisk igennem som det er nu, hvor hun får flaske kl. 20, 01 og 05. Det kan godt være at du kan ændre på tiderne og derved få lidt mere sammenhængende nattesøvn til dig selv, men jeg er ikke enig med de personer omkring dig, som siger at hun kan undvære mælken fuldstændig. Først når børn i 10 måneders alderen begynder at kunne nøjes med 2 flasker dagligt, vil barnet kunne sove et længere stræk uden at få mælk. De to flasker vil i 10 måneders alderen ofte ligge aften (20) og sen aften (23.30) hvor efter barnet sover til næste morgen og starter dagen med grød. Eller de to flasker kan ligge aften (20) og meget tidlig morgen (04), hvorefter barnet så sover videre.
Det er altså vigtigt at have realistiske forventninger til hvad det vil sige at sove igennem :)
Min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" udkommer den 15. april. I den kan du og andre blandt andet læse om, hvad man kan forvente af børns søvn - med realistiske forventninger når man længst :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske