Svar: Fra 3 til 2 lure dagligt
31. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Tanja
De fleste børn vil i din drengs alder, trives rigtig godt med 2 lure dagligt. Dette naturligvis afhængigt af at han kan være vågen i mere end 1-1½ time af gangen og derefter tage en rigtig god og lang middagslur.
Enkelte børn trives bedst med at sove 3 lure dagligt og det er også helt okay, samlet set, vil barnet jo ofte få sit søvnbehov fint dækket på denne måde.
Men en måde at få ændret rytmen på, er at aktivere ham mere, så hans vågne perioder bliver længere og hans lure også bliver længere. Det er vigtigt at han aktiveres rigtig meget i sine vågne perioder, han skal stimuleres både fysisk og mentalt, han skal bruge sig selv motoriske, hjælpes med at trille, krybe osv. ligesom han mentalt skal synges for, kigge på verden, pludre, sidde i sin høje stol og følge med i hvad du laver, sidde i sin barnevogn og kigge på verden I går forbi.
Også mellemmåltider er vigtige for at holde ham vågen og igang. Når han gaber behøver det ikke være fordi han er træt, det kan godt være fordi han keder sig og det skal ske noget. Og her hjælper det ofte at give ham lidt mad, som han selv kan sidde med i hånden og gumle på.
En plan for dagen til et 7 måneders barn, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca kl. 10 og sover her 45 minutter
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. 13, sover her 2½ time
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere udgangspunkt i jeres mad, indmaden af en frikadelle, lidt laks, eller ris moset ned i grøntsagerne, lidt af jeres sovs på mosen. Suppleres med en kogt kartoffelbåd eller brødskorpe i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se i denne plan, så er der to lure i løbet af dagen, - en kort formiddagslur på 45 minutter som nu og så en lang middagslur.
Det kan være udmærket at du til hans middagslur sætter ham i barnevognen, triller en tur hvor han kigger på verden, mærker vinden i ansigtet og når han er fyldt rigtig godt op med indtryk og tydeligt er parat til at sove, så lægger du ham ned og lader ham sove. Du må gerne i en periode gå en lang tur med ham så du derved holder ham sovende og får ham ind i en rytme med at behøve en længere lur midt på dagen.
Jeg håber at ovenstående plan og angivne tider giver dig en idé om, hvordan det kan se ud - som du kan se bør han i følge min plan kunne holde sig vågen i mere end 1-1½ time, men kan han ikke det, så er de 3 lure dagligt naturligvis et reelt behov og så skal han selvfølgelig have lov til at sove 3 gange :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej - rigtig god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske