Svar: Behov for mælk og opvarmning af grød
31. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Kære "Spørgejørgen" :)
Når børn er mellem 4-6 måneder (senest 6 måneder) begynder de ernæringsmæssigt at have behov for anden mad end mælk. Indtil da er mælken ikke kun et spørgsmål om væske, men også et spørgsmål om næring, det er barnets rigtige mad. Efter 6 måneder har barnet brug for at få vitaminer, mineraler, protein osv. på anden måde en mælk og det får barnet via skemaden.
En del af barnets ernæringsmæssige behov skal altså dækkes af skemad (grød, grøntsagsmos og frugtmos) og derudover skal barnet fortsat have mælk for at få dækket sit behov for blandt andet kalk og også for at få dækket sit væskebehov. Behovet for væske dækkes dog også via vand af kop.
For børn under 4 måneder gælder at barnet skal have 1/6 af sin vægt dækket af mælk i døgnet. Det betyder at hvis barnet vejer 6 kg, så er væskebehovet 1000ml i døgnet, fordelt på 6-8 måltider.
Helt samme regel har man ikke, når barnet bliver mere end 4 måneder. Men for at give plads til både skemad og mælk/væske nok, anbefaler jeg normalt en tommelfingerregel der lyder således:
6 måneder: 6 amninger/flaske (900 ml)
7 måneder: 4 amninger/flasker (750 ml)
8-9 måneder: 3 amninger/flasker (600ml)
10 måneder: 2 amninger/flasker (400ml)
12 måneder: 1 amning/flaske (200ml) - flaske stoppes normalt omkring 1 års alderen, amning kan bibeholdes så længe både mor og barn er glade for det.
Når man ammer, så ved man jo aldrig helt præcist hvad barnet får, men mængden fra brystet og det børn indtager af en flaske, vil ofte være nogenlunde ens.
Så de 4 amninger eller flasker din datter har brug for i 7 måneders alderen vil altså dække en del af hendes væskebehov, men vil også give hende de næringsstoffer der er i mælken og som hun naturligt har brug for. Samtidig vil de give plads til anden og mere sufficient mad, som hun har brug for, for at vokse og trives.
Med hensyn til at lave en portion grød eller mos og gemme halvdelen til dagen efter, så må du gerne gøre dette - også selvom der er mme i. Det er korrekt at der sker et lille svind af vitaminer og mineraler, når man opvarmer anden gang, men det er så lidt, at det normalt ikke vil have nogen betydning. Derfor kan du godt genopvarme uden problemer :) Det er praktisk og fint at gøre sådan her i starten.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat god appetit og rigtig god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske