Brev:
Narresut eller tommelfinger?
17. juni 2004
Alder:
4 mdr.
Narresut eller tommelfinger?
Jeg fik et fint svar sidst jeg spurgte dig, så jeg prøver "lykken" igen.
Denne gang drejer det sig om narresut contra tommelfinger.
Min søn er nu 4½ måned gammel og har aldrig ville tage sut. Jeg forsøgt alle slags - anatomiske, runde, silicone, naturgummi, store og små - men kun et par enkelte gange har han taget den.
Han bliver rigtig rigtig sur når jeg forsøger - han vil ikke have den.
- og hvorfor er jeg så blevet ved med at prøve?
Egentlig synes jeg godt om tanken om at han ikke tager sut - MEN!
Han elsker at sutte. Han sutter gerne på sine hænder og fingre når han skal trøste sig selv - og vil gerne ligge med brystet i munden og hyggesutte. Jeg synes derfor at sutten vil hjælpe ham, når nu han har et sutte-behov.
Derudover har han nu fundet sin tommelfinger - og den ligger han så og sutter på.
- og her kommer så mit spørgsmål.
Hvor galt er det egentlig? Jeg kender risikoen med tænderne (jeg har selv sutte på tommelfinger da jeg var barn) og hygiejnen, men sutter ryger også på gulvet og andre børn sutter på den i vuggestuen m.v. - så måske det kommer ud på et om det er tommelfinger eller sut?
Jeg tager gerne kampen med ham nu inden tommelfingeren bliver en "alvorlig" vane - alt efter hvad du råder.
Mange hilsner
Christa