Svar: Rugbrød og kød
18. marts 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
I princippet sker der ikke noget ved at din datter får brød som indeholder kerner. Når man anbefaler brød uden kerner, så er det fordi hun vil have svært ved at optage næringen fra kernerne, så hvis kernerne kommer hele ud, så får hun igen glæde af dem og får hun for mange, så kan hun få en meget løs afføring.
Derfor anbefaler man at børn får brød som er groft i det men uden hele kerner. Kostfibre findes i kornets skal. Groft mel som rugmel, grahamsmel, fuldkornsmel og havregryn er lavet af hele kerner, men hvor kernerne er blevet valset eller formalet, så skallens kostfibre kommer med. Brødet indeholder altså kostfibre, selvom man ikke kan se de hele kerner.
Når barnet er omkring 1½ år, vil det normalt kunne tygge brød med kerner så godt, at det også vil kunne optage næringen fra det, nogle børn kan naturligvis lidt før.
Du må gerne med den alder din datter har nu, give hende kød, som er let stegt på panden og derefter kogt mørt i sovs. Børn har naturligt svært ved at tygge sig igennem en engelsk bøf stegt på panden og derudover er det sådan, at hårdt stegt eller grillet mad, altså mad med hård og mørk stegeskorpe indeholder nogle farlige stoffer, som man så vidt muligt skal skåne børn for.
Men at lave en ret i stegegryden, hvor kødet svitses og står og simrer sig mørt i sovs - det lyder super lækkert og naturligvis må du give din datter det :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske