Svar: Vågner meget tidligt - 6 mdr.
17. juni 2004
Alder:
6 mdr.
Kære lidt trætte mor
Det er svært at vide, hvad det handler om. På den ene side kan det jo være at din datter vågner, fordi hun er sulten og på den anden side kommer det jo også an på, hvormeget hun sover om dagen, eller hvad tid hun kommer i seng om aftenen.
Det er naturligvis vigtigt at hun bliver puttet,når hun er træt. Men hører hun til de børn som allerede sover kl 19 om aftenen, så er der ikke noget at sige til at hun vågner kl 04-4.30. Det er jo mange timer at sove uden mad eller drikke.
Hvad gør du når hun vågner? Bliver hun ammet her? Hvis hun vågner fordi hun er tørstig, så kunne du måske prøve at tilbyde hende lidt vand at drikke og se om hun så falder i søvn igen. Hvis du har fornemmelsen af at hun er sulten, så må du give hende et ekstra måltid i løbet af dagen.
Hvis hun vågner fordi hun er udhvilet, så må du tænke på hendes sovevaner og om du stille og roligt kan ændre lidt på disse, så hun kommer lidt senere i seng.
Det kan naturlgvis også skyldes at hn har ondt for tænder, men så burde det jo snart ændre sig.
Hvor sover din datter henne? Hvis hun sover i sin egen seng, så vågner hun måske fordi hun har behov for din nærhed og hvis hun kommer over i din seng, falder hun måske i søvn igen.
Hvis hun sover i din seng, så vågner hun måske fordi I forstyrrer hiananden og så vil det være en god idé at hun prøver at sove for sig selv.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske