Svar: Smider sutten hele natten
17. juni 2004
Alder:
5 mdr.
Det er et lidt problematisk spørgsmål, du der stiller.
Man kan sige at jeres datter jo efterhånden har fået den vane/erfaring, at hver gang hun taber sutten, så kommer I og giver hende den igen. Det betyder at I kommer til at ligge med et ben ude af sengen hver nat, parat til at hjælpe, hvilket i naturligivs gør i bedste mening og for at få så meget søvn som muligt:o)
Hvis I fortsætter med dette, så vedbliver den erfaring og det vil tage måneder før hun er i stand til at finde sin sut selv. De fleste børn skal være 8-9 mdr eller ældre, før de selv kan finde sutten om natten.
Samtidig så har I alle tre brug for en sammenhængende nattesøvn, både jer og jeres datter. Det vil derfor være en god idé at I fik ændret på det, der sker lige nu.
Hvorvidt I skal tage 'en kold tyrker'... umiddelbart er jeg ikke tilhænger af at børn skal græde sig i søvn. Jeg synes I skal vurdere hvorfor hun vågner om natten. Er det vanen, eller er det fordi hun er sulten eller er det tryghedsbehov?
Børn kan jo sove meget uroligt om natten og svinger hyppigt imellem den dybe og den lette søvn. Der er derfor ikke noget unormalt i at et barn på jeres datters alder vågner lidt op, småklynker og laver suttebevægelser. Som de omsorgsfulde forældre I er, så tolker I dette som et behov for sut, men er I sikre på at hun vil vågne op, hvis I lader være? Nogle gange skal barnet have mulighed for at falde til ro af sig selv.
Jeg tror at det vil være en god idé, hvis I i stedet for at give hende sutten, enten trak tiden lidt, eller hjalp hende med at finde ro på en anden måde. Det kan være at hjælpe hende til at skifte stilling, stryge hende lidt over håret og putte hende igen.
Efterhånden som hun bliver ældre vil hun så selv kunne dreje sig om på den anden side og falde til ro igen, uden behov for sut.
Det kommer naturligivs til at kræve at I bruger lidt mere tid på hende om natten, så I nogle dage vil I ikke sove helt så meget som I ellers ønsker, men set i forhold til at I ellers får en usammenhængende nattesøvn flere måneder frem, så er det nok det værd:o)
Hold jer selv fast i at det også er vigtigt for hende at få en sammenhængende søvn og vigtigt at lære at falde til ro af sig selv.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske