Svar: Gråd om natten - 7 mdr.
16. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Kære Prema
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg bliver nødt til at sige til dig at jeg ikke er enig i din beslutning om at skære amningerne væk og drosle helt ud af amning ... Det må forventes at din datter ammes til hun er 12 måneder gammel og hvis du ikke ønsker dette, så skal hun have en flaske med modermælkserstatning i stedet.
Som det er lige nu og med den alder hun har, vil hun naturligt have brug for 4 amninger eller flasker dagligt. Når hun bliver mellem 8 og 9 måneder gammel kan du nøjes med 3 flasker eller amninger og i 10 måneders alderen kan du skære ned til 2. Først i 12 måneders alderen kan hun undvære modermælk eller modermælkserstatning.
Jeg har fuld forståelse for at du kan være træt af at amme og at du af forskellige årsager ønsker at stoppe amning. Fair nok - men det er nødvendigt at din datters behov for mælk så dækkes af modermælk via flaske og det er uhensigtsmæssigt at du giver hende surmælksprodukter/sødmælk i stedet for.
Man kan give ganske små mængder sødmælk og sødmælksprodukt fra 6 måneders alderen og ganske små mængder er max ½ dl. Først fra 9 måneders alderen kan sødmælk udgøre en større del af barnets indtag, men altså stadig ikke det hele - hun har brug for enten modermælk eller modermælkserstatning til hun er et år.
Sødmælk har de sidste 20 år været anset for ernæringsmæssig uegnet til små børn, fordi indholdet af protein og mineraler er for højt og jernindholdet for lavt. Derudover kan sødmælk provokere mikroskopisk tarmblødning, specielt de første 6 måneder og selvom din datter er 7 måneder nu, så er det altså ikke hensigtsmæssigt at hun får mere sødmælk end amning/modermælk.
En alderssvarende plan for dagen til et barn på 7 måneder vil se således ud - lavet ud fra dine angivne tider:
Tidlig morgen 05: Ammes (eller flaske) og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på - det styrker mundmotorikken, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 13: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på og øve sig mundmotorisk på, vand af kop.
Eftermiddag 15-16: Ammes (eller flaske) og tilbydes frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Sover 2. lur? Sover hun ikke normalt 2 gange dagligt?
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med en kartoffelbåd, lidt kogt blomkål, broccoli eller lignende i hånden. Maden tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad, det kan være indmaden af en frikadelle som moses ned i grøntsagerne, det kan være lidt laks fra ovnen, lidt af jeres sovs, der kommes på, vand af kop.
Suppleres evt. med lidt frugtmos som nu.
Ammes (eller flaske) og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes (eller flaske) og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Det er altså et reelt behov at få mælk 4 gange i døgnet fordelt over hele døgnet: tidlig morgen, midt på dagen, aften og sen aften og hvis du ikke vil amme, skal din datter have flaske.
De fleste børn er 8 måneder før de kan tygge rugbrødshapsere og mad i mindre stykker. Og det lyder som om at din datter har brug for mere tid til at lære det. Pres hende ikke, det kommer der ikke noget godt ud af. giv hende i stedet mad i hånden, så hun får noget at øve sig på og styrke sin mundmotorik på.
Grædeturene om natten tænker jeg skyldes at du ikke vil amme din datter og det er brystet, mælken og nærheden hun søger :( Naturligvis skal hun tages op og få det hun beder om, for derefter at kunne sove trygt og roligt videre.
Hvis du stopper amning, skal den erstattes af sutteflaske og ikke af en bamse, - det er alt for tidligt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske