Brev:
Gråd om natten - 7 mdr.
16. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Gråd om natten - 7 mdr.
Hej Helen
Vi har en lille pige Jessica på nu 7½ måned og vi kunne godt tænke os lidt råd om madvaner og soverytmer.
Jessica’s hverdag ser nogenlunde sådan ud:
Kl. 8 – Vågner i sin egen tremmeseng og ligger og pludre lidt. Kommer ind og leger lidt i stuen mens jeg laver morgenmad.
Kl. 8.30 Spiser en ½ portion havregrød med frugtmos drikker vand af kop plus får jernstilskud. Jeg laver havregrøden udelukkende på mælk for at forsøge og dække hendes kalk behov, da hun ikke ellers vil indtage mælk eller MME.
Har fjernet en amning her for knap en uge siden.
Kl. 9.30 Spiser ca. 1½ dl. Sødmælksyoghurt neutral med frugtmos drikker vand af kop.
Kl. 10 Bliver træt og kommer ud og sove i barnevognen i Voksipose. Her plejer hun at sove 2½-3 timer.
Kl. 13 spiser frokost – enten fuldkornsgrød eller risgrød med en del hjemmelavet sveskemos af hensyn til maven. Her spiser hun dog næsten hele portionen op efterhånden. Drikker vand af kop.
Kl. 14.30 – Spiser enten ca. 1½ dl. Sødmælksyoghurt neutral med frugtmos eller en lille smule rugbrød med smør. Hun er virkelig svær at få til at spise noget med klumper. Hun græder meget når jeg giver hende rugbrød, så det er ret svært at blive ved. Jeg er bange for hun lige pludselig vil afvise det helt.
Kl. 17 – aftensmad består af 2 kartofler og 1 gulerod blended og kørt igennem en si. Men så bliver det hele også spist op. Nogen gange får hun en kartoffel når vi spiser, men hun sidder bare og leger med den.
Kl. 18.30 får hun et bad og bagefter leger og ruller vi inde på stuegulvet og får nattøj på sammen med en lille sang. Hun er på dette tidspunkt ved at være godt træt.
Kl. 19.30 bliver hun tilbudt lidt frugtmos - Her kan hun faktisk godt spise lidt mere end et halvt glas.
Kl. 19.45 bliver hun ammet og får sin sut bagefter og ligger lige og falder til ro hos mig. Herefter bærer jeg hende ind i hendes tremmeseng og her plejer hun at være god til selv at falde i søvn selv. Nogen gange skal jeg dog lige ind og kigge til hende og hjælpe hende lidt med en blid vuggen.
Jeg vil rigtig gerne snart fjerne aften amningen, jeg tøver dog lidt for i løbet af de sidste par dage er hun begyndt at vågne kl. 23 -23-30. Jeg kan se hun rigtig gerne vil sove videre men kan ikke rigtig overgive sig. Jeg kan vugge hende i optil 45 min. uden held.
Jeg har også nogle gange forsøgt at lade hende selv prøve at falde i søvn igen. Hun bliver rigtig ked af det når jeg går og så er hun næsten utrøstelig. Min mand brugte næsten 1 time den anden nat på at få hende til at falde i søvn igen. Hun afvise vand hvis vi tilbyder hende det. Det lykkedes kun ved at svøbe hende godt ind i dynen igen, før fandt hun ikke ro.
De sidste par dage hvor jeg har lagt hende i seng til natten, har hun ikke kunnet fald i søvn selv og har været ked af det. Jeg fandt så ud af, hvis jeg tager hende op døser hun hen med det samme i mine arme og jeg kan lægge hende tilbage i tremmesengen hvorefter hun putter sig ind til sin bamse og sover videre til kl. 23 hvor jeg så må gør det samme igen. Det tager ca. 10 min. i alt.
Kl. 02 vågner hun og her bliver hun så ammet og kan sove videre til kl. 6-8 det er lidt forskelligt. I morges vågnede hun kl. 5.30 men så puttede jeg hende ind igen og gik hvorefter hun snakkede lidt men faldt i søvn af sig selv og vågnede kl. 8 meget glad og frisk.
Jeg kan lige tilføje at hun har haft 2-3 korte perioder (spredt over de sidste 4 måneder), på 5 dage hvor hun har sovet igennem om natten og lige pludselig vender det igen. I en lang periode har hun også kun vågnet kl. 02 og blevet ammet og har sovet videre uden en lyd til kl. 8.
Hun er ikke begyndt at få tænder endnu og hun kravler ikke, men kan vende sig fra ryg til mave.
Spørgsmål:
1) Jeg kunne rigtig godt tænke mig lidt input til madplan, så den kan optimeres og hvordan får vi hende til at spise mere fast føde?
2) Hvad kan skyldes disse store græde ture om aftenen/natten? Jeg vil gerne holde fast i at hun kun bliver ammet 1 gang om natten og jeg vil indenfor den nærmeste fremtid udfase nat amningen. Er det ok at tage hende op og vugge hende blidt til hun falder hen igen eller er det noget som hurtigt bliver en dårlig vane? Det undrer mig at hun pludselig søger denne tryghed hos mig, uden at hun bliver utilfreds over ikke at blive ammet?
3) Til sidst kunne jeg godt bruge lidt råd til hvordan jeg kan stoppe aften amningen og hvad den evt. kan erstattes med (bamser mm. ).
Med venlig hilsen
Prema