Brev:
Hvordan bør hun spise og ammes?
16. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Hvordan bør hun spise og ammes?
Hej Helen.
Så skriver jeg igen, denne gang i forbindelse med hvordan kosten for en 8 mrds baby bør se ud?
Herunder også hvor meget bør jeg amme, for at være sikker på at vores datter får nok af mine antistoffer med henblik at vi bor i troperne og først kan fuldt vaccineres, når hun fylder 1 år?
Vores læge i Danmark anbefalede at amme til hun er 1 år og derefter få resten af vaccinationerne og malaria profylakse, men jeg glemte at spørge hvor meget denne amning bør være. Hun følger det danske vaccinationsprogram + er vaccineret for rotavirus og hepatitis B. Hun har altid fint fulgt vægt- og højdekurven i midten i forhold til sin alder.
Vores dag ser således ud:
Kl. 3-4 vågner, ammes og falder i søvn, flyttes til egen seng
Kl.6.30-7.30 vågner, hygger og leger lidt i vores seng, får tøj på
Kl. ca. 7.30-8.00 (afhængig af hvornår hun vågnede) spiser havregrød og får vand af kop
Kl . 9.45 frugtmos fx papaya, ananas, banan, avokado, passion, mango afhængig af sæsonen. Vand af kop
Kl. 10-10.30 ammes og sover til middag
Kl. 12. Vågner, får frokost fx mos af kartofler, søde kartofler, kasawa eller grønne bananer (lidt ligesom kartofler) tilsat grøntsager fx gulerod, tomat, grønpeber, bønner samt lidt kød, fisk eller torskerogn fra dåse. Hvis appetitten er til det, får hun også lidt frugtmos til dessert. Vand af kop.
Kl. 13-14.00 får et bad for at køle kroppen lidt af
Kl. 14.30 Ammes og sover
Kl. 15-15.30 (sjældent kl 16) vågner (ofte sover hun kun en halv time) får lokal grød lavet på mel af ris, soja, majs og jordnødder. Vand af kop
Kl. 18- 18.30 aftensmad af samme ingredienser som frokosten, dog modsat af hvad den bestod af. Vand af kop.
Kl. 20 får børster tænder, i soveværelset med dæmpet lys synger vi en vuggevise, får tilbudt en flaske vælling (vil ofte ikke have den) ammes (fra begge bryster hvis hun ikke ville have flasken), lægges over i egen seng
(Kl. ca. 23. Nogle gange vågner hun og bliver ammet igen, hvis hun virker sulten får hun tilbudt begge bryster men falder ofte i søvn under det andet bryst)
Hun er meget glad for at drikke vand af kop som hun får tilbudt mange gange i løbet dagen for at sikre væskebalancen.
Rugmel til rugbrød er svært at få fat i, men når vi endelig har det, er hun glad for at spise det med avokadomos opblødt i lidt mme. Groft brød bager vi dog selv, men har ventet med at introducere hende til det med hensyn til at hun ikke fik for meget gluten.
Glæder mig til at læse dit svar.
Venlig hilsen
Mor i udlandet