Svar: At falde til ro og sove selv i egen seng
16. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Kære mor i udlandet
Tak for dit brev og velkommen til :) Det er altid dejligt at høre fra familier rundt omkring i verden og som du har læst, så har jeg den holdning at for børn betyder det ikke noget hvor man er, men netop at man er sammen.
Det er fornuftigt at adskille amning og putning i forhold til at du skal igang med at arbejde og far eller jeres barnepige skal passe jeres datter. Men når det er sagt, så har jeg også den holdning, at man jo ikke skal ændre noget, som i princippet fungerer og jeg har lidt indtryk af at det faktisk fungerer meget godt hos jer ...
Som jeg læser dit brev, så ammer du din datter og putter hende i egen seng, hvor hun sover godt når hun først sover. Det lyder for mig super! Problemer har man, hvis barnet begynder at vågne op hver 2 time natten igennem og søge brystet igen og igen, for at kunne sove videre. Det er et problem, fordi barnet så forbinder brystet i munden med at kunne komme videre i søvnen. Men så længe barnet ikke gør det, så længe brystet tanker barnet op, giver barnet fysisk ro, gør barnet tryg og lader barnet overgive sig til natten på en dejlig måde - og barnet derefter sover godt - ja så synes jeg faktisk ikke man skal gøre det til en kamp, at gøre det anderledes :)
Når far eller barnepigen skal passe, så kan jeres datter få en sutteflaske eller en kop mælk inden puttetid og de kan stå ved hende, berolige og betrygge med deres hænder, nærhed og fysiske kontakt. Det er fint.
Men for at svare på dit spørgsmål, hvordan lærer man sit barn at falde i søvn ude at blive ammet eller rokket, så vil jeg fortælle lidt om søvnassociationer.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis din datter f.eks. med den alder hun har nu, er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så vil man nemlig kunne komme ind i den problemstilling der ligger i at din datter ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst eller vugger hende - altså det at hun hele natten igennem vil vågne og kræve at du gør det, for at kunne sove videre igen.
Med den alder jeres datter har nu, vil hendes søvn minde mere og mere om den søvn I som voksne har. Det vil sige at hun i sin søvn gennemgår flere forskellige faser – hun sover let, hun drømmer, sover dybt osv. og hele natten igennem veksler hun mellem de forskellige søvnfaser. En gang imellem vågner hun op – hun sover let, det vil sige er stadig sådan halvtsovende, hun flytter på sig, lægger sig måske op i kravlestilling og vugger, kan ikke selv komme ned igen. Det gør hun fordi hun motorisk og mentalt er igang med en stor udvikling lige nu.
Hver gang hun skifter søvnfase, så vil hun vågne lidt op, ændre på sin stilling, småklynke osv. og det er hendes søvnassociation der skal få hende til at sove videre igen. Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres datter må således gerne vågne lidt op natten igennem. Men hun skal kunne falde i søvn ude at få brystet i munden og uden at blive vugget eller komme op i favn hver gang.
Og hos jer, lyder det faktisk som om at hun godt kan det - når først hun sover, så sover hun fint og man skal ikke ændre noget der som udgangspunkt fungerer :)
Med hensyn til putteklud, sovebamse osv. så er det ganske udmærket at forsøge med dette nu. Du må gerne bruge en klud ved brystet/hendes ansigt, når du ammer og så lade kluden følge med fra din favn og ned i sengen, når hun puttes. så den naturligt bliver tryghedsgivende for hende. Men de fleste børn er mellem 12-18 måneder før de tager en putteklud eller sovebamse til sig og søger den bevidst ...
Med hensyn til jeres oplevelse med at hun nogle gange vågner ekstra meget op, hvis I ikke rammer det rigtige tidspunkt, så er det rigtig godt set. Det er også derfor jeg ikke anbefaler at man bliver ved med at holde barnet i sengen - hvis barnet tydeligt viser sig vågen og ikke har behov for at sove lige nu, så må man tage barnet med ind i stuen og vente på at barnet atter bliver træt og så putte der :)
Lyde der forstyrrer hende - her er det vigtigt at I ikke lister rundt, for så vil hun naturligt netop vågne ved mindste lyd eller bevægelse. Jo mere hun bliver vænnet til lidt uro fra starten, jo lettere vil hun naturligt også have ved at sove med uro, når hun bliver ældre. Beroligende ord som en del af putteritualet kan være en god idé, så kan I gentage disse, når I selv er på vej i seng og hun vågner lidt op - det kan være ord/lyde som "sssh-sshhh" eller "sååååhhh" - ord som I også bruger, når I trøster og beroliger hende normalt. Det er altså små ord, der virker som søvnassociation og som I kan bruge på afstand til netop at få hende videre i søvnen, fordi hendes underbevidsthed registrerer at I er der og lydende kender hun, de giver hende ro.
Med hensyn til at komme væk fra svøbet, så vil det måske hjælpe at putte hende på maven. Børn der føler styr tryghed ved at blive svøbt, vil ofte have det godt med at sove på maven, fordi de mærker madrassen mod kroppen på en anden måde. I kan stryge hende hen over kroppen med jeres hænger og hun kan naturligvis stadig have et tæppe eller en dyne om sig. Med den alder hun har nu, burde det ikke være problematisk at hun sover på maven, I kan evt. vende hende rundt inden I selv går i seng, så hun sover på ryggen, når I andre også sover. Så det kun er i putteritualet at den maveliggende stilling indgår :)
Jeg håber I kan bruge alle mine tanker videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske