Svar: Ømme bryster - 2 mdr.
16. juni 2004
Alder:
2 mdr.
Kære Tsering
Det undrer mig egentlig lidt at det kun er det ene bryst. De smerter du beskriver kunne nemlig godt lyde som en svampe infektion, men det plejer jo i givet fald at involvere begge bryster.
Derudover så tænker jeg at vore bryster jo ofte er forskellige og at din datter på en eller anden måde spiser 'mere korrekt' på venstre side, i forhold til højre. Mange børn har jo en yndligsside og netop her er det en god idé at bruge tvillingestillingen, som du også gør.
Jeg tænker også at din nedløbsrefleks ikke er så hurtig, hvilket godt kan give lidt smerter indtil mælken løber til. I dette tilfælde kan det nogle gange hjælpe at bruge en syntocinonspray, hvor du tager et pust i hvert næsebor inden amning. Du skal så vidt jeg ved have recept fra lægen.
Prøv også at lave nogle varme omslag til at lægge på brystet før du ammer, så blodgennemstrømingen og mælken flyder lettere.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske