Brev:
Sover dårligt - 7 mdr.
15. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Sover dårligt - 7 mdr.
Hej.
Jeg er mor til to, en pige på knap fire og en dreng på syv mdr. Det er sønnikken, det drejer sig om, idet vi med ham, modsat storesøster, som altid har sovet igennem, virkelig har fået vores at se til mht natte-roderi.
Storesøster ammede jeg kun i fem uger, da en kombination af et godt sovehjerte (når hun sov), kolik, skrigeture og nøjsomhed gjorde, at hun ikke fik stimuleret mælkeproduktionen nok og tog nok på, hvorfor hun fik MME, tog fint på og siden da sov 12-14 timer i streg om natten uden mad (hvilket jeg også ved er uralistisk). Men hun har som sagt altid sovet godt og det har vi selvfølgelig nydt.
Lillebror er mere "normal" mht spisning. Jeg har ammet uden problemer og han har spist ofte om natten også. Dét har jeg kunnet affinde med mig og trøstet mig med, at det jo heldigvis ville blive bedre. Da han vart tre mdr. begyndte han at kunne klare seks-otte timer om natten og indtil han blev fire mdr. har han sovet rigtigt godt om dagen også og taget lange lure, men derefter blev det dårligere og dårligere.
Jeg ved godt det selvfølgelig hører op med de mange lure om dagen, men nætterne var godt nok trælse. Han begyndte at få lidt grød etc. fire mdr. gammel, men blev i december også syg med forkølese, feber etc. og har været det meget on/off siden. Og siden da har han også sovet dårligt om natten. I februar fik han konstateret væske på mellemøret (søster og jeg har også været "ørebørn"), hvorfor jeg jo fandt en forklaring på, hvorfor han ofte (hver 1,5.-2. time) ville sutte om natten. Vi insisterede overfor ørelægen og fik vores vilje, så han fik dræn i ørene for små tre uger siden, og siden da har han været, meget mere glad, mindre pylret, sovet lidt bedre om dagen, hører tydeligvis meget bedre og pludrer meget mere varieret.
Vi vidste godt, at vi nok ikke skulle forvente mirakler fra dag ét mht. natten-søvnen, men allerede første nat kunne han tage tre-fire timer af gangen, hvilket var bedre end før. Og sidste uge var han helt oppe på otte timer indimellem og endelig følte jeg igen lidt overskud ved at have fået en nogenlunde nattesøvn.
MEN nu er han igen begyndt at sove skidt. Vågner gerne hver 2-3 time og sover maks 4 timer af gangen nu. Det er ikke mit indtryk at han har ondt, men drikker pænt meget mælk. Han bliver stik-tosset hvis vi prøver at "trække ham", tilbyde vand af kop ell. lign., så ender altid emd at amme ham, fordi jeg ved det giver ro (han falder ikke i søvn ved mig, men lægger sig til at sove igen uden brok). Vi er ikke i tvivl om, at vi har en vilje-stærk og temperamentsfuld dreng, der nok selv skal sige fra, når noget ikke passer ham!
Han drikker ikke alverden af mælk ved mig om dagen, kun lige den tynde mælk for at slukke tørsten, han giver slip mens mælken sprøjter ham i hovedet. Om aftenen drikker han ligeldes ikke alverden, så er i tvivl om han reelt har har et tørst/mælkebehov om natten eller om vi bare skal skrue ned for den alt for fine natte-service. Jeg synes heller ikke hans tisse-bleer er specielt tunge og afføringen er også lidt træg.
Han nægter flaske, selvom vi har prøvet tre forskellige slags, forskellige størrelser flaskesut, vand, sukkervand, the, MME (også med sukker i), vælling, hjemmelavet vælling, min mælk etc. uden resultat, hvilket irriteret mig, både fordi jeg selv får lidt tiltrængt frihed ved at far kan komme mere på banen, jeg gider ikke rigtigt amme mere, plus at vi ved, han får dét han har behov for af væske/mælk. Han er ikke glad for at drikke af kop om dagen, så får ikke alverden i ham på den måde.
For at du kan få et overblik over dagen, sender jeg en dags-oversigt med, selvom vi ikke har nogle helt faste rutiner:
7-8 står vi op: Havregrød m . frugtmos, lidt gnavemad/frugt i hånden, vand af kop.
9-10 Ammes inden lur, men drikker næsten intet (sover oftest 1,5 time)
11: Ammes, hvis han ikke rigtigt drak inden luren
12: Rugbrød m . pålæg og gnavegrønt. Er god til at spise rugbrødshapser selv og kan til tider spise et helt stykke. Suppleres evt. m lidt grøntsagsmos eller øllebrød. Vand af kop.
14: Ammes inden lur (sover oftest 1,5 time)
15-16: Flerkornsgrød m. frugtmos og gnavemad
Ammes evt. inden aftensmaden
18: Aftensmad: Grøntsagsmos m kød og evt. vores sovs etc. MME af kop. Suppleres oftest med gnavemad/rugbrød han selv spiser, mens vi spiser (er ikke specielt vild m. grønstager)
Ammes inden han puttes 19-19.30 (men drikker ikke alverden)
Tidligere (men først efter han fik dræn) kunne jeg amme ham godt af i søvne inden jeg gik i seng, og så kunne han sove 5-8 timer inden han vågnede. Nu er han jo så begyndt at vågne ca. kl. 21, 23, 01 og 4-5 stykker og det er bare alt for ofte! Det hjælper heller ikke på søvn-problematikken at storesøster også vækker mig, da hun vågner en gang om natten for tiden...
Så jeg er bare træt, træt, træt af ikke at få sovet om natten og intet få udrettet om dagen, da jeg synes han ikke sover alverden og når han er vågen, vil han gerne aktiveres/leges med/være på arm konstant, samtidig med at grød- og mos-tilberedningen og spisesituationerne tager lang tid.
Jeg synes ikke jeg kan putte flere måltider ind, da han for det første ikke vil spise mere, men også fordi spisesituationerne tager lang tid.
Han vejer ca. 8,5 og er ca. 72-73 cm lang.
Tror jeg har skevet alle de relevante fakta ned, omend det blev en lang smøre. Men summa summarum er ihvert fald, om han reelt har et mælkebehov om natten, hvordan vi får ham "fodret" ordentlig af om dagen og hvordan vi får ham til sove bedre om natten. Og om det er helt umuligt at stoppe amningen snarest, selvom drengen jo pure nægter flaske...?
Jeg glæder mig til at høre dit svar.
Med venlig hilsen
en træt mor