Svar: Starter dagen meget tidligt
15. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Kære A
Som du beskriver det lige nu, så lyder det som om at det er en periode I er nødt til at affinde jer med. Jeres dreng er ikke særlig gammel og det lyder umiddelbart som om at han sover fint om dagen og trives med den rytme han har.
Ligesom vi voksne kan være A eller B mennesker, så kan børn også være det - her kalder vi det ofte for Ugler og Lærker.
Ugler (B): kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, der er der de er mest årvågne, aktive, effektive – der tænker de bedst, der arbejder de bedst.
Lærker (A): Falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen og de vågner ofte kl 05 ...
Jeres dreng kan sagtens være en lille Lærke og derfor vågner han frisk og veludhvilet, klar til at starte dagen tidligt. Det er naturligvis ikke noget problem for ham, men det kan være et problem for jer, hvis I selv er ugler og derfor har meget svært ved at komme op om morgenen.
Som sagt tænker jeg at I skal se tiden lidt an fordi det lyder som om at det ændrer sig i takt med at han bliver ældre. Men ellers er det sådan, at når man skal ændre på en tidlig søvnfase, så nytter det ikke noget at putte barnet senere i seng, for så vil barnet stadig vågne til samme tid - i stedet skal man se på hele dagens rytme.
Derfor skal man se på: Hvornår spiser han, hvornår sover han osv. Hvordan er dagsplanen nu i forhold til hvad der kunne være ønskeligt? Sammenlagt sover jeres dreng jo den søvn han behøver - hans søvnbehov bliver dækket, men hans rytme passer ikke så godt til jeres.
Ofte vil børn der vågner meget tidligt også sove en morgenlur i stedet for en formiddagslur. Der kan her være nødvendigt at justere på den lur, fordi den ofte kommer til at være en forlængelse af nattesøvnen. Det handler altså meget om at flytte luren, så det stille og roligt bliver til en formiddagslur i stedet.
På samme måde skal man indpasse tidspunkter for mad, middagslur, aktiviteter i løbet af dagen og med den alder jeres dreng har nu, vil det f.eks. være passende på sigt at arbejde på at han kun sover 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Samlet set stadig kun ca 3-3½ time om dagen som nu, men på tidspunkter der flytter rytmen lidt, så han stille og roligt begynder at forlænge sin nattesøvn.
Det kan godt lade sig gøre - men som sagt synes jeg at I lige nu skal se tiden lidt an og se om ikke det ændrer sig af sig selv hen af vejen.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske