Svar: Søvn og mælk - 15 mdr.
15. marts 2010
Alder:
15 mdr.
Hej med jer
Det lyder som om at jeres datter lige nu har brug for at få flasken, sandsynligvis fordi hun har en erfaring med sig om at det at sove gør ondt i ørerne ... I skriver at hun har fået dræn og det er fint, men det er sådan at kroppen husker og selvom hun nu er erklæret rask, så sidder erfaringen med at blive vækket af smerte stadig i hende. Det tager tid og det er vigtigt at I hjælper hende med at få en ny erfaring om at det er okay at sove videre, det er ikke farligt og det behøver ikke gøre ondt.
Derfor tænker jeg at det bedste I kan gøre er at lade hende få den flaske, som I oplever virker øjeblikkeligt, men samtidig stille og roligt - over flere dage - også skrue mængden af mælk ned, så hun får mindre og mindre og tilsidst lærer helt at undvære. Samtidig skal I så også sætte noget andet i stedet, det kan være en bamse eller en af jeres aflagte t-shirts eller lignende, som hun konsekvent puttes med.
Det at blive puttet med en sovebamse eller lignende forbereder hende på at skulle sove og være separeret fra mor og far uanset om det er dag eller aften. Styrken ved en bamse eller klud er, at det er hende selv, der bestemmer behovet. Hun kan putte sig ind til den og nulre sin næse efter behov og netop fordi I beskriver at det ikke rigtig hjælper at tage hende op og hun ikke vil hverken ligge eller sidde, så tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis I nu kunne få indført noget tryghedsgivende for hende. Hun har netop alderen til at tage noget til sig nu.
Så langsom, langsom udtrapning af mælken og noget andet tryghedsgivende sat i stedet vil være rigtig godt hos jer.
Fortsat held og lykke med dem begge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske